Best of Breed

auteur: Mark Nieuwenhuizen
August 5, 2010

Uitzender Randstad laat wereldwijd een explosieve groei zien, aldus het persbericht van eind juli. De optimisten onder ons zien daarin een helder teken dat het met de economie de goede kant op gaat. Maar is dat wel zo en wat betekent dit voor Nederland?

In het verleden bleek het aantrekken van de arbeidsmarkt en daarmee de economie te worden vooraf gegaan door een grotere vraag naar tijdelijk personeel. Om die reden denken we graag dat als er groei is te zien bij uitzendorganisaties er ook economische groei in het verschiet ligt. Ik vind deze stelling in het veranderende economische landschap wat te voorbarig. Het kan in dit geval ook betekenen dat bedrijven nog steeds geen vertrouwen hebben in komende tijden en liever variabele kosten maken voor tijdelijke inhuur dan te investeren in nieuw personeel.


De vraag in Nederland nam overigens met vijf procent af en als we kijken naar het type personeel dat Randstad internationaal bij bedrijven detacheerde, dan blijkt de vraag vooral uit de industrie te komen. Dat is nu net een sector waar we in Nederland steeds minder van hebben. Wij moeten het vooral hebben van onze exporterende handelsgeest en daar ziet topman Ben Noteboom van Randstad nog steeds geen mooie groei in het verschiet.

 

In een kenniseconomie kan men zich afvragen of de vraag naar meer personeel wel zo positief is. Natuurlijk kan het binnen een organisatie duiden op echte groei en een aantrekkende vraag maar het betekent veel vaker dat er inefficiëntie aan het optreden is. In veel gevallen blijkt dat het nieuwe personeel niet is aangenomen om een rol te vervullen in de core-business van een bedrijf maar dat de nieuwe manuren worden besteedt aan de infrastructuur van een onderneming.

Meer doen met minder lijkt me een beter uitgangspunt in een kennis- en handelseconomie zoals de onze. Daarnaast is het voor iedere organisatie in een tijd waarin groei niet over langere tijd gegarandeerd is beter om te kiezen voor flexibiliteit in combinatie met kwaliteit. In dat geval is de uitzendkracht zoals we die nu meestal kennen misschien niet de beste optie. Flexibiliteit kan in zo’n geval beter worden gecreëerd door een eco-systeem aan freelancers en kleine toeleveranciers om zich heen te verzamelen.

Het grote voordeel van een externe partij boven een tijdelijke kracht is dat je kan kiezen voor ‘best of breed’. Dit betekent dat je als organisatie gaat shoppen naar een partij die naadloos aansluit op de behoefte van de organisatie en voor wie het voor het eigen overleven van belang is de beste kennis in huis te hebben en volledig up-to-date te zijn in zijn of haar vakgebied. Dat is bij personeelsadministratie overigens al een beproefde werkwijze. Er zijn nog maar weinig ondernemingen die dit volledig zelf uitvoeren omdat de regelgeving de kennis van de gemiddelde interne accountant ver te boven gaat. Dus waarom de moeite nemen deze zelf in huis te halen?

Technologie maakt het mogelijk dat er geen enkele reden is om alle functionaliteiten van een onderneming onder één dak te houden. Via het internet kan iedere werknemer of ingehuurde professional inloggen op het centrale systeem dat in feite het hart is van iedere organisatie. Telefoontjes naar het centrale nummer worden automatisch doorgeschakeld en onderlinge communicatie gebeurt via korte gesprekken of chats via Skype waar we voor het persoonlijke gevoel ook nog even de webcam bij aanzetten. Zo maakt de zelfstandig operende professional voor de buitenwereld gewoon deel uit van de organisatie en kan deze op zijn beurt flexibeler en kwalitatiever zijn dan ooit mogelijk was.

Category: Marketing | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.