Code commercieel gebruiken

auteur: Mark Nieuwenhuizen
July 29, 2010

Hoewel ik absoluut niet op zoek ben naar een nieuwe auto, loop ik toch wel eens bij tweedehands wagens en oldtimers te kijken die langs de kant van de weg of op het terrein van een benzinestation annex garage staan. Het zal wel zoiets zijn als vrouwen die in de stad de ene winkel na de andere inlopen maar uiteindelijk met een setje van de Hema naar huis gaan.

Het A4-tje dat in de meeste gevallen achter het raam is geplakt geeft zeker bij particuliere verkoop maar summiere informatie. Met een beetje geluk staat het bouwjaar er op en de prijs die men er voor probeert te vangen. Veel meer informatie hoef je eigenlijk niet te verwachten, los van het 06-nummer van de eigenaar. Bij veel autohandelaren en garages is dat overigens niet veel beter en daar zal vast de gedachte achter liggen dat ze graag hebben dat je er de verkoper even bij roept. Die kan je tenslotte met mooie woorden overhalen het vehikel te kopen.


Aan de andere kant staan de meeste van deze auto’s ook ergens op het internet. Garages gebruiken daarvoor vaak CarTrack, AutoTrader of hun eigen website. Particulieren kiezen misschien wat eerder voor Marktplaats of een andere algemene verkoopsite. Alle informatie die niet achter de voorruit van de auto is geplakt, is online dus wél beschikbaar. Het probleem is echter hoe je de analoge en digitale wereld aan elkaar koppelt.

 

In een aantal sectoren is de QR-code al redelijk ingeburgerd. Deze vierkante vervanger van de wel bekende streepjescode maakt het voor iedereen met een smartphone met camera gemakkelijk om naar een webpagina te linken. De gebruiker maakt met een daarvoor bedoelde app een foto van de code en deze zet ‘m om in een URL die ook weer in de internetbrowser op hetzelfde scherm zichtbaar is. Op dit moment zie je de QR-code nog voornamelijk gebruikt in tijdschriften. Het is een eenvoudige manier om analoog geprint en de digitale webpagina met elkaar te verbinden zonder dat een lange adresregel ingetikt hoeft te worden.

Het is daarom jammer dat de ontwikkelaars of marketeers van Marktplaats, AutoTrader of elke andere verkoopsite de QR-code nog niet hebben ontdekt. Het is tenslotte gratis te gebruiken en vrij van licentierechten. Ik ben geen programmeur maar het lijkt me vrij eenvoudig om onder een gemaakte advertentie op de site een knop te maken die niet alleen een aantal gegevens uit de database zoals de vraagprijs en het bouwjaar afdrukt maar tevens een QR-code genereert en onder het afdrukje print. De verkoper kan deze dan achter het raam plakken in afwachting van een geïnteresseerde potentiële koper.

Toegegeven, nog niet iedere koper loopt met een smartphone met camera op zak en heeft één van de vele gratis apps voor QR-codes geïnstalleerd. Voorlopig dient onder de code nog een korte gebruiksaanwijzing te staan maar dat kan snel veranderen als een grote partij als Marktplaats dit in zou zetten. In dat geval kan ik rustig op mijn gemak en zonder de verkoper te bellen, op mijn smartphone lezen wat de bijzonderheden van een auto zijn. Zelfs het doen van een bod, staande naast de auto, kan eenvoudig zijn en helpen een auto of boot sneller te verkopen.

Gek dus dat nog niemand daar aan heeft gedacht. Voor Andersdenkers is dit echter een normale manier van denken en daarmee voor iedere ondernemer gemakkelijk in huis te halen.

Category: Marketing | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.