Contextual advertising

auteur: Mark Nieuwenhuizen
May 23, 2013

Some rights reserved by Richard Masoner / Cyclelicious

De grote transitie in de advertentie- en reclamewereld voor de komende jaren gaat volledig om context en locatie draaien. Nu nog worden we gebombardeerd met uitingen waar we totaal geen interesse in hebben zoals commercials voor maandverband aan een 47-jarige single man als ik. Contextual advertising of hoe we het straks ook gaan noemen draait om mijn identiteit in combinatie met locatie en tijdstip. Naast de boodschap en uiting zal het voornamelijk draaien om slimme technieken en zogenaamde if-then statements die ook centraal staan in softwareontwikkeling. Laat ik een voorbeeld geven.

IF
subject = alone (er lopen geen andere mensen bij me)
AND
timestamp >12.00 <14.00
AND
location <100 meter van broodjeszaak (geo fence om adverteerder heen)
AND
agenda = open
AND
status = vrij (geen haast ivm volgende afspraak)
THEN
audiomessage = ‘Mark, over 100 meter is rechts een broodjeszaak met broodjes die op Iens een goede recensie hebben gekregen. Het tweede kopje koffie is gratis.’
Wanneer mijn GPS en agenda aan zouden geven dat ik over tien minuten mijn volgende afspraak heb die op zeven minuten lopen afstand ligt, zou ik de melding niet krijgen omdat het weet dat ik daar nu geen tijd voor heb. Wanneer de sensor herkent dat ik de lunchtijd gebruik om hard te lopen of de broodjeszaak wegens familieomstandigheden dicht is, krijg ik ook geen melding.
Alle techniek voor deze manier van adverteren is in principe al aanwezig en hoewel het misschien nog als science-fiction klinkt, heeft een bedrijf als Google in feite al deze data maar ook de organisatie al beschikbaar.
Category: blog, Trends | RSS 2.0 | Give a Comment | trackback

No Comments

Leave a Reply