In Relatietherapie

auteur: Mark Nieuwenhuizen
May 22, 2011

Ik volg altijd met veel interesse de tweets en de berichten van Caroline Franssen. Zij is een gerenommeerd relatiecoach en schrijft vaak hoe veel moeite twee mensen moeten doen om een relatie te beginnen en vooral om deze te onderhouden. Voer voor iedereen die zich ook zakelijk met relaties bezig houdt.

Als ik met clienten uit de dienstensector hun marketing- of communicatiestrategie doorneem, is het opvallend hoeveel van de tijd daar wordt besteedt aan het aantrekken van nieuwe klanten. Nieuwsbrieven worden rondgestuurd, bezoekcijfers van de website worden geanalyseerd om te zien of de SEO kan worden geoptimaliseerd en men vervuilt het sociale medialandschap met commerciele berichten.


Op de vraag wat ze doen met klanten die eerder een workshop volgden, zich lieten coachen of aan wie ze adviezen verkochten, komt vaak een bedroevend antwoord. In de praktijk doen ze eigenlijk maar weinig met die zorgvuldig opgebouwde relatie. Als de bestaande dienst is afgenomen, verbreekt men het contact want ach, je kan iets maar één keer verkopen. De buit is tenslotte binnen.

In veel romantische relaties zie je hetzelfde. Men heeft veel energie gestoken in het opbouwen van een relatie en het stichten van bijvoorbeeld een gezinnetje. Er is overlegd en samen gedroomd over de inrichting van het huis en van de relatie en als deze eenmaal staat, doet men alsof het werk gedaan is.  De buit is tenslotte binnen.

In een goede, bestendige relatie draait het om de dynamiek van het voor elkaar willen zorgen en vooruit helpen. Dan maakt het helemaal niet uit of deze relatie nu met een romantische partner is, met een compagnon of met een klant. In de dynamiek van relaties draait het allemaal om communicatie, om het met elkaar in contact blijven staan om te blijven ontdekken welke waarde je steeds maar weer aan elkaar kan toevoegen. Het maakt daarbij niet uit of je een huis deelt, een leven of de economie. Voor elkaar zorgen door te blijven praten en in contact te blijven met ‘de ander’ is meer dan ooit belangrijk.

Soms is mijn werk als bedenker van business-, communicatie- en marketingplannen als dat van een relatietherapeut. Een belangrijk onderdeel daarbij is het mijn klanten leren praten met bestaande, oude én nieuwe klanten. Alleen zo ontdek je als ondernemer waar de behoeftes van jouw klanten liggen en of er misschien mogelijkheden zijn om zelf nieuwe diensten of producten te ontwikkelen die aansluiten op die veranderende behoeftes van die klant. Alleen zo maak je van de one-night-stand van een eenmalige verkoop een duurzame relatie en blijf je zelf groeien.

Caroline Franssen is op twitter te volgen via http://twitter.com/#!/CoachCaroline

 

{jcomments on}

Category: Communicatie | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.