Goedemorgen gewenst

auteur: Mark Nieuwenhuizen
May 2, 2011

“Een goedemorgen”, wens ik de wat oudere mevrouw als ik mijn hond in de ochtend uitlaat. De letter D en de laatste letter N spreek ik bewust uit. Zij groet mij op exact dezelfde manier terug en we lopen beide weer verder.

Even later kom ik langs de tuin van alweer een wat ouder echtpaar. Hij staat vaak om die tijd in zijn voortuin om wat omhoog gekomen grassprietjes uit de nette tuin te trekken. “Goeiemorgen, gaat het vandaag weer een mooie dag worden,” vraag ik hem. Even staan we te praten over het weer zoals alleen een voormalige tuinder dat kan. Vlak voordat ik na het rondje mijn eigen tuin weer inloop, kom ik de overbuurman tegen die zichzelf als ZZP’er verhuurt om met kraantjes en ander materieel grote tuinen te beplanten. “Môge, Rob,” roep ik joviaal en steek mijn hand op als hij zijn gebutste Landrover instapt.

 

Deze ochtend heb ik in een half uur zeker een man of tien een fijne dag toegewenst. Steeds kijk ik daarbij wie ik zo tegenover me heb staan en pas daarop mijn ochtendboodschap aan. Toen ik net van school komende een baantje zocht belandde ik in de telefonische verkoop van bedrukte notitieblokjes waarbij we simpelweg vanuit de Gouden Gids onze handel probeerde te verkopen. Al snel had ik door dat mijn resultaten beter waren als ik bij de A van Aannemers een andere woordkeus gebruikte dan een uur later bij de A van Advocaten.

Nog steeds zie ik nieuwsbrieven voorbij komen die misschien gepersonaliseerd zijn omdat mijn voornaam in de aanhef wordt genoemd maar waarbij de inhoud eigenlijk niet op mij is gericht. Het is een generieke nieuwsbrief die voor al hun klanten blijkbaar iets waardevols moet bevatten maar in de eenheidsworst die ze daarvan maken, verdrinkt de boodschap waarna ik me vaak snel van de mailinglijst laat verwijderen. Men kan van mij niet verwachten dat ik een hele nieuwsbrief doorspit omdat er misschien, heel misschien, wél een voor mij interessant bericht in staat.

Helaas zie ik nieuwsbrieven en andere mailingen voorbij komen die helemaal niet op mij of op een bepaalde doelgroep zijn gericht. De zogenaamde ‘nieuwe’ media worden op een ouderwetse manier gebruikt als ware het een massamedium. Voor een grote retailer met vooral generieke producten kan ik me dat nog wel voorstellen en ik heb er ook geen moeite mee dat de digitale folder van de Makro vooral aanbiedingen bevat waar ik nooit iets mee zal doen. Voor dienstverleners en ondernemers in het MKB is het vooral weggegooide tijd als het aanbod van een nieuwsbrief niet min of meer op het lijf van de ontvanger is geschreven. En een gemiste kans om een relatie aan te knopen door een potentiele klant op zijn of haar eigen behoeftes aan te spreken.

Veel zelfstandig professionals hebben een mailinglijst van maar een paar honderd adressen, verdeelt in drie of vier segmenten. Het is een paar uurtjes werk om deze onder te verdelen in een beperkt aantal targetgroups of doelgroepen met een eigen communicatiebehoefte. Zorg er daarnaast voor dat je de content van de nieuwsbrief aanpast aan de behoeftes van de doelgroep en bouw dan gelijk wat interactie in. Dat laatste hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn met bijvoorbeeld een simpele enquette vanuit Google Docs, geplaatst in de html van de eigen website. Zet hier eens wat proefballonnetjes uit of vraag oprecht hun advies over een bepaalde kwestie. Zo bouw je aan een relatie die uiteindelijk veel meer op zal leveren dan die van ontvanger van een generieke nieuwsbrief.

Lukt het niet om een beperkt aantal doelgroepen te selecteren of heb je vervolgens geen idee wat je deze doelgroep naast het generieke verhaal te melden hebt, dan is er een groter probleem. Dit is namelijk vrijwel altijd een teken dat het businessmodel dat je hanteert of de dienst is die je aanbiedt, niet meer geschikt is en toe is aan modernisering.

Category: Communicatie | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.