Vissen in een schaarse vijver

auteur: Mark Nieuwenhuizen
January 5, 2011

Als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie, doen de meeste recruiters hetzelfde kunstje als in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Ze vissen echter met dezelfde techniek in een kleiner wordende vijver van goed en beschikbaar personeel.

Toen ik zelf voor de eerste keer de arbeidsmarkt betrad in de jaren tachtig van de vorige eeuw, dook ik in een vijver vol andere werkzoekenden. Werkgevers konden wel uit honderd mensen kiezen als ze een advertentie hadden geplaatst. Een schepnetje met de juiste maaswijdte was dan meestal voldoende. Dat gaat de komende tien jaar echter dramatisch veranderen.

 

In een aantal opzichten is het begin 2011 niet veel anders dan die tachtiger jaren. Er zijn relatief veel werkzoekenden op een beperkt aantal banen. De crisis heeft een tijdelijke werkgeversmarkt doen ontstaan. Zij zijn daarom op dit moment degene met de macht in handen. Echter, met de vergrijzing in zicht in combinatie met verwachtte groei stevenen we af op een heel ander scenario. Misschien kruipen we dit jaar nog niet uit het dal maar lang zal het niet duren.

Schaarste
Werving, en in zekere zin ook selectie, zal nu alvast het roer om moeten gooien in de manier waarop men de beste medewerkers aan weet te trekken. Het is straks namelijk de werknemer die schaars wordt en daarmee de macht in handen krijgt. Personeel wordt voor veel sectoren binnenkort een grotere schaarste dan financiele middelen waardoor de groei van een onderneming sterk wordt afgeremd. Eenvoudig handwerk kan nog wel geïmporteerd worden maar in een kennis- en handelseconomie ligt dat veel lastiger. Het is dus tijd om anders tegen het fenomeen werving aan te kijken.

Lapmiddelen
Een advertentie plaatsen, al is dat online, is als een net in het water gooien en hopen dat er vissen worden opgehaald. Door ook Twitter en andere vormen van social media te gebruiken wordt het vaargebied zelf misschien wat groter gemaakt maar fundamenteel verandert er niet veel aan de manier van het bevissen van de vijver. We kunnen de vijver vervolgens iets groter maken door meer gebruik te maken van satellietkantoren, flexplekken of andere manieren van Het Nieuwe Werken waardoor de geografische ligging wat minder van belang wordt of bijvoorbeeld meer vrouwen participeren. Uiteindelijk zijn het echter lapmiddelen om het fundamentele tekort aan goede mensen te maskeren.

Gedecimeerd
In het komende decennium zullen alleen de bedrijven domineren die de beste werknemers en outsourcepartners in die kleiner wordende pool weten te vinden. Vissen met een net heeft dan geen zin meer weten ze heel goed in landen waar de daadwerkelijke visstand is gedecimeerd door buitenlandse trawlers. Daar worden de netten omgebouwd tot hangmatten en is men weer met een hengel gaan vissen om de grootste overgebleven vissen binnen te halen. Die analogie van de visserman geldt ook voor het binnenhalen van gekwalificeerd personeel waarbij er veel meer op individuele mensen met de juiste vaardigheden gejaagd gaat worden.

Pro-actief
e-Recruitment betekent dan niet langer meer het internet als advertentiemedium gebruiken maar wordt het een jachtveld waar men pro-actief op zoek gaat naar potentie. Het succes bij werving op Twitter wordt nu nog bepaald door het aantal volgers aan wie een vacature kan worden verzonden. De pro-activiteit gaat er straks echter uit bestaan om voor een functiegroep zo veel mogelijk van de juiste mensen te volgen en te analyseren wanneer bepaald potentieel klaar is om binnengehaald te worden met een persoonlijke aanbieding. De e-Recruiter zoekt in de tweets, op Facebook en op LinkedIn naar tekenen dat iemand het niet helemaal naar z’n zin heeft bij zijn huidige werkgever of speurt naar goede moderators op verschillende fora om in te lijven op een klantenservice. Dat deze moderator toevallig een huisvrouw is van 46 zonder noemenswaardige opleiding is niet van belang. Zij heeft namelijk aantoonbaar laten zien dat zij in staat was mensen binnen het forum te houden en dat is nu precies de skillset waar op die klantenservice behoefte aan is.

Headhunten
De meest succesvolle e-Recruiters weten straks welke vijvers ze via social media in de gaten moeten houden, aan welke vis met specifieke eigenschappen straks behoefte komt en zij zijn specialisten in de keuze voor het juiste aas en het exacte moment dat ze toeslaan. Voor beroepen in het hogere segment waar altijd al een schaarste was, bezitten headhunters al jaren deze vaardigheden en bestaat een groot gedeelte van hun werkzaamheden uit het in de gaten houden van potentieel. Deze skillset wordt straks ook gevraagd voor de succesvolle e-Recruiter met het verschil dat zowel vraag als aanbod vele malen groter zijn dan voor een executive-functie, De grote kunst voor deze beroepsgroep zal dan ook zijn om al de verschillende social media tools zo te leren gebruiken dat een grotere populatie kan worden gevolgd. De organisatie die zich daar nu al in begint te trainen en onder de noemer social recruiting leert een stuk gereedschap als Twitter niet louter als roeptoeter te gebruiken maar leert luisteren, zal straks elke viswedstrijd winnen en daarmee van groei verzekerd zijn.

Social recruiting begint bij het helder definiëren van doelgroepen voor de middellange termijn voor de verschillende functies binnen een organisatie. Mark Nieuwenhuizen marketing & communicatie helpt ondernemers en vanzelfsprekend ook recruiters bij het ontwikkelen van een nieuwe visie, laat zien in welke communities de juiste mensen zijn te vinden en hoe hier een dialoog mee is op te bouwen. Speciaal waar het gaat om werving werk ik hier graag samen met Annemarie Stel die onder de naam Wervingsvisie.nl werkzaam is als zelfstandig adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en personeelswerving.

{jcomments on}

Tags: , , , ,

Category: Communicatie | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.