Oud & Nieuw

auteur: Mark Nieuwenhuizen
January 1, 2011

De meeste Beste Wensen worden in veel gevallen nog steeds in z’n algemeenheid gegeven terwijl juist nu alle techniek voorhanden is om dat met persoonlijke interesse te doen. Het maakt dan niet uit of dit gebeurt via social media, een ouderwets kaartje of via bijvoorbeeld email. It’s the message, not the messenger!

Contactmomenten zijn goud waard voor elke ondernemer omdat ze een eenvoudig startpunt vormen voor een dialoog of een conversatie. Het zijn die contactmomenten waarvoor we adverteren, netwerkevents bezoeken, etalages optuigen of blogs bijhouden. Eén van de meest voor de hand liggende momenten om zonder directe aanleiding contact met elkaar te zoeken zijn de feestdagen.

 

Nu we het nieuwe jaar 2011 in zijn gesprongen, is goed te zien dat veel ondernemers dit moment niet hebben gebruikt om even persoonlijk contact te maken met relaties. De meeste kerstkaarten die ik zelf zakelijk ontving waren weliswaar persoonlijk ondertekend maar bevatte geen persoonlijke boodschap of een ‘conversation starter’. Hiermee zijn in de afgelopen maand letterlijk vele miljoenen aan kaarten en postzegels besteedt aan een medium dat maar enkele seconden de aandacht wist te trekken van de ontvanger. Behalve de weinig zeggende beste wensen bevatte ze geen poging om een relatie aan te gaan of te laten zien dat je als relatie bijzonder bent. Dat is een gemiste kans.

Oude en nieuwe media verschillen hierbij overigens maar weinig van elkaar wat een goede graadmeter is om te onderzoeken of social media echt sociaal worden gebruikt. Rond oud en nieuw blijken er tijdens Oud & Nieuw bedroevend weinig voorbeelden te vinden van ondernemers die juist dit moment hebben aangegrepen om een diepgaand contact te onderstrepen of persoonlijke aandacht te schenken. Dat vertelt mij dat er allerlei verschillende organisaties en professionals nog een wereld open ligt om te evolueren van public relations naar meer persoonlijke relaties.

De volgende editie kerstkaarten en nieuwjaarswensen ligt nog een eind weg maar ik nodig jullie nu al uit om na te denken over hoe je in 2011 social media echt sociaal in wilt gaan zetten. Wordt dat roeptoeteren via Twitter, Facebook of LinkedIn of kies je voor een meer persoonlijke aanpak waar de relatie centraal staat? Wie kiest voor het laatste maar nog niet helemaal weet hoe dit het beste aangepakt kan worden, nodig ik uit om in de komende weken eens contact met mij op te nemen. En voor diegene die ik de afgelopen weken geen persoonlijke nieuwjaarswens heb kunnen geven: moge het een prachtig, gelukkig en succesvol 2011 worden!

{jcomments on}

Category: Communicatie | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.