Recruiter, blijf bij je leest

auteur: Mark Nieuwenhuizen
November 16, 2010

Arbeidsmarktcommunicatie is niet mijn vak dus misschien moet ik er mijn mond over houden maar regelmatig zie ik voorbeelden voorbij komen waar men Web 2.0 en personeelsadvertenties met elkaar probeert te combineren. Soms gaat dat goed maar vaker is het wat mij betreft schoenmaker blijf bij je leest.

Zo kwam er onlangs een tweet voorbij met de vacature voor een Consultant Digitale Kanalen & Innovatie bij energiebedrijf Alliander. Als adviseur op dat gebied, trekt dat natuurlijk mijn aandacht en klik ik beide links aan.

 

 

De videoboodschap die achter de laatste link zit, is gemaakt via Xtranormal.com waarbij je op eenvoudige wijze kleine animaties kan maken door de uit te spreken teksten in te typen. De online software maakt er een filmpje van waar in dit geval twee figuurtjes tegen elkaar praten over deze functie. Het is op zich een grappig experiment waar de recruiter vast veel plezier in heeft gehad in het afgelopen weekeinde. De vraag of het daadwerkelijk iets toevoegt aan de vacature mag zeker voor deze functie ontkennend worden genoemd. Tenzij de boodschap aan het einde zou zijn die meldt dat Alliander inderdaad een goede digitale consultant nodig heeft want anders blijven de digitale kanalen steken op het hobby-niveau van de recruiter.

De andere link leidt ons naar een Slideshare-presentatie wat op zich een leuk alternatief kan zijn voor de standaard tekst uit de advertentie. Hier zien we dan ook enkele van de ideeën waar blijkbaar op de desbetreffende afdeling aan wordt gewerkt. De waarschijnlijk vanuit Powerpoint geïmporteerde presentatie is echter zo knullig in elkaar gezet dat mijn eerste gedachte is dat het hele Alliander geen professionele organisatie is. Er wordt daar blijkbaar maar een beetje aangerommeld want nergens zien we een strak beeld terwijl ik er toch vanuit ga dat de marketing of communicatieafdeling een goede template heeft opgesteld om ervoor te zorgen dat wereldwijd alle Alliander-presentaties dezelfde professionele uitstraling hebben. Nu blijft het toch hangen in een soort digitale creabea van de enthousiaste e-recruiter.

Via de presentatie komen we echter wel op een directe link naar de vacature zelf. Ik heb er al eerder hier en op andere websites over geschreven maar ook deze advertentie blinkt weer uit in een onsamenhangend verhaal. Wat in deze wollige zinnen vooral naar voren komt is dat men eigenlijk nog geen idee heeft wat de functie nu werkelijk in gaat houden en daarmee ook eigenlijk niet wie je daarvoor precies in huis moet halen. Juist bij de vacatures voor innovatieve en creatieve vakken babbelt men regelmatig maar wat aan en komt nergens echt uit de verf waar de ideale kandidaat aan moet voldoen. Natuurlijk is het veel eenvoudiger om een functiebeschrijving van een accountant of koffiejuffrouw te maken dan van een vak dat eigenlijk nog steeds in de kinderschoenen staat.

Het probleem wat ik hier mee heb is dat als de advertentie niet helder is opgesteld men ook nooit een goede keuze kan maken. Hierdoor blijft het vak nog langer in de kinderschoenen en dat kan nooit de bedoeling zijn. Het is als een witgoedzaak binnenlopen en vragen om een apparaat dat geluid maakt, op het stopcontact kan worden aangesloten en niet groter mag zijn dan een kubieke meter. De andere eisen die je aan het apparaat stelt is dat het je bij tijd en wijlen gelukkig maakt, de buren soms gek kan maken en ervoor kan zorgen dat je de afwas met meer plezier doet. U begrijpt, de kans dat je thuiskomt met het ideale apparaat is vrij klein.

Social Media en digitale alternatieven voor de gebruikelijke advertentie kunnen waardevolle toevoegingen zijn in een mediamix om de juiste kandidaat te vinden. Een belangrijke voorwaarde is dan wel dat de organisatie ook daadwerkelijk heeft nagedacht over de functie zelf en hoe deze het beste ingevuld kan worden. Té vaak zien we echter dat het vooral wordt gebruikt om het onvermogen van de organisatie of de recruiter te maskeren. Dat leidt tot een onnodige hoeveelheid false positives alswel een beschadiging van het naar buiten gebrachte beeld van een organisatie.

Category: Communicatie | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.