Anders communiceren

auteur: Mark Nieuwenhuizen
August 31, 2010

Met enige regelmaat vind ik in het mapje Nieuwsbrieven van mijn digitale inbox trainingen en tips voor een lege inbox. Daarnaast zie ik dat Gmail een algoritme heeft ontwikkeld waardoor belangrijke mail bovenaan komt te staan. Als ik naar mijn eigen inbox kijk, is die al aardig leeg en zijn het vooral berichten van Twitter dat iemand mij volgt omdat ik er nog niet aan toe ben gekomen die berichten eruit te filteren. Mail is namelijk allang niet meer mijn belangrijkste communicatiemedium.

Veel van mijn communicatie vindt inmiddels via Skype plaats en daarnaast is Twitter natuurlijk een belangrijk medium geworden. Daar is wel duidelijk te zien dat er twee vormen van communicatie zijn die met mail meer door elkaar lopen. Skype is voor echte één-op-één contacten terwijl de tweets een meer algemeen karakter hebben en ik daar communiceer met mensen die ik soms persoonlijk niet ken.

Bij Skype merk ik dat er ook veel meer netiquette is en een contact vaak begint met de vraag of ik even tijd heb. Ik merk daarbij overigens dat ik zelf nog erg slordig ben ik het aangeven van mijn beschikbaarheid. Met enige regelmaat ben ik geconcentreerd aan het werk en had Skype uit moeten zetten en wordt dan toch gestoord door een vriendelijke vraag of ik even tijd heb. Het zou fijn zijn als Skype mijn toetsaanslagen telde en daaruit kon opmaken of ik hard aan het werk ben of vooral ideeën op zit te doen.

 

Twitter is in dat opzicht niet storend en het is aan mezelf of ik ga kijken of er iemand is die iets boeiends heeft te melden. Vaak zet ik Tweetdeck ook uit op de laptop en kijk alleen even op de iPad om te zien of ik ergens wereldnieuws mis. Daar blijf ik nog wel eens te lang hangen maar aan de andere kant zijn de tweets met interessante links dermate belangrijk voor mijn bedrijfsvoering dat dit goed tegen elkaar af te strepen is. Zo moest ik net even – tussen deze en voorgaande alinea – grinniken om een tweet van @whizpr met een bericht van Gijs dat Google Priority Inbox als beta introduceert. De glimlach op mijn gezicht werd vooral veroorzaakt door het besef dat alles zo ontzettend snel is geworden. PR-bureaus krijgen niet eens de tijd om een persbericht te componeren want volgens mij was het gisteren dat het bericht mij al via een RSS-feed van een tech-site of een link van een tweep bereikte.

De belangrijkste verandering is vooral dat ik nu zelf bepaal wanneer ik bereikbaar ben voor de buitenwereld. Dat is meer een psychologische knop dan een technische want ik merk dat ik zelfs bereid ben om de beltoon van mijn mobiele telefoon uit te zetten. Ik merk dat ik daar niet meer de enige in ben en dat dit een manier is om een aanstormende communication overload zelf in de hand te houden.

Category: Communicatie | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.