Het is wél een Rolodex

auteur: Mark Nieuwenhuizen
July 5, 2010

Een maand of wat geleden liet Eugenie van Wiechen, directeur van LinkedIn Nederland op Z24 weten dat LinkedIn toch echt geen Rolodex is maar meer heeft te bieden dan een plek waar je kunt zien wat je vroegere collega’s of business partners nu doen. Ik begin daar echter aan te twijfelen.

Elke dag krijg ik wel een mailtje in de box met updates van één van de vele groepen waar ik lid van ben. Zo kan ik, zonder naar de website zelf te hoeven gaan, weten wat voor een activiteit er binnen de groep is. Eigenlijk is mail daar een erg onhandige manier voor want met RSS en bijvoorbeeld Google Reader of een andere RSS-client krijg je updates op een veel makkelijker manier binnen.


Toen ik een aantal jaar geleden een account aanmaakte op LinkedIn waren de verwachtingen van zowel de organisatie zelf als de vroege Nederlandse gebruikers hoog gespannen. Er werd wel gedacht dat deze zakelijke sociale netwerken de borrel op de netwerkbijeenkomsten wel eens zou kunnen vervangen. Waarom op een middag helemaal naar het centrum van een provinciestadje rijden, als je dezelfde mensen ook online kon ontmoeten.

 

Infrastructuur
Met name de komst van groepen binnen LinkedIn zou een enorme verbetering zijn. Hier konden gelijkgestemden die elkaar nog niet kenden met elkaar kennismaken en misschien wel tot zaken komen. Het idee is op zich prima maar elk idee staat of valt met een goede uitvoering. In dit geval ligt de verantwoordelijkheid van die uitvoering helaas niet bij LinkedIn die in feite alleen maar de infrastructuur levert, maar bij de mensen die een groep opzetten.

Discussie
In social media leeft nog steeds de gedachte dat als de infrastructuur goed is en er voldoende mensen naar het platform komen, er als vanzelf interessante discussies oplaaien. In die discussies kunnen leden hun mening geven waarvan andere leden weer zouden gaan denken dat deze persoon misschien een goede businesspartner zou zijn. Zo kan – in theorie – het cirkeltje rond zijn.

Vertegenwoordiger
Dat het in de praktijk vaak anders werkt, weet iedereen die wel eens een algemene netwerkbijeenkomst bezoekt. Een deel van de ondernemers komt voor een goed gesprek en om andere ondernemers te leren kennen. Voor hen is het niet van belang of daar nu direct een deal uit voortkomt. Een ander deel van de mensen bestaat uit vertegenwoordigers of ondernemers die na een korte introductie hun eigen product of dienst gaan staan te verkopen. Daarmee gooien ze feitelijk een potentieel goed gesprek dicht. Elke ervaren netwerker weet dat je eerst een band moet creëren voordat er sprake kan zijn van handel.

Afhaken
Exact hetzelfde zie je gebeuren op heel veel LinkedIn groepen. Eenmanszaken en kleine MKB-ers zien dit platform als een eenvoudige manier om gratis aan publiciteit te komen. Het valt me op – maar dat kan ook liggen aan het type groep waarop ik ben geabonneerd – dat het vaak adviseurs, therapeuten en kleine zelfstandigen van allerlei pluimage zijn die de groepen op deze manier misbruiken. Dat lijkt niet erg want je kan het, net als spam, eenvoudig wegklikken. Echter, als de updates van een groep voor het merendeel uit goed bedoelde annonces gaat bestaan, haak ik, samen met vele anderen, af.

Ik begrijp best dat Eugenie van Wiechen van LinkedIn Nederland zijn platform graag anders ziet. Social Media klinkt héél wat interessanter dan de Rolodex van de wereld zijn maar de sociale kant bepaalt ook dat de gebruikers uiteindelijk bepalen wat de functie is. En die heeft voor een groot deel besloten dat het vooral een perfecte Who’s Who is.

Category: Communicatie | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.