Volwassen boven het maaiveld uit

auteur: Mark Nieuwenhuizen
November 28, 2011

Lang heb ik me afgevraagd waarom zo veel kleine en grote ondernemers zo weinig doen met wat ze nu juist bijzonder maakt. Natuurlijk, het heeft deels te maken met het Hollandse idee dat je niet boven het maaiveld uit mag komen. Maar er is meer, zo ben ik me gaan realiseren.

Veel ondernemers in mijn brede doelgroep hebben één ding met elkaar gemeen en dat is dat ze ooit besloten voor zichzelf te beginnen. Logisch, zou je zeggen maar veel coaches, tekstschrijvers, fotografen en andere zakelijk dienstverleners begonnen niet in het vak waarin ze zijn opgeleid. Ze hebben zich het vak eigen gemaakt door zelfstudie, cursussen en ervaring bij hun laatste werkgever. Er stond vanaf het begin een functie op hun visitekaartje maar eigenlijk vonden ze van zichzelf dat ze die titel als beginners in het vak nog moesten verdienen.

Door zich niet te profileren, geen gebruik te maken van hun werkelijke toegevoegde waarde en te communiceren zoals alle andere vakgenoten in hun branche vallen ze niet op en maken deel uit van de kudde. Dat begreep ik niet zo goed want waarom zou je jezelf niet onderscheiden van de rest van jouw vakgroep? Waar ik me lange tijd niet van bewust was omdat ik zelf altijd probeer om anders te zijn en anders te denken, is dat ze met dit gedrag zich juist thuis voelen in de groep. Op die manier laten ze voor zichzelf zien dat ze de eerste stap hebben gemaakt en nu. net als hun concullega’s volwaardig adviseur, fotograaf, coach, garage of gewoon ondernemer zijn. Door zich gelijk aan het maaiveld te bewegen, is tenminste hun zakelijke identiteit bevestigd en hebben ze voor hun gevoel het ongeschreven diploma in hun vakgebied gehaald. Ik vergelijk het een beetje met het – overigens hele natuurlijke – gedrag van adolescenten die proberen op te gaan in het groepje waarvan ze deel uit willen maken. Ze dragen dezelfde kledingstijl, luisteren naar dezelfde muziek en gaan uit in dezelfde kroegen als wat de groep in onbeschreven regels voorschrijft. Een deel zal echter later uitgroeien tot bijzondere volwassenen omdat ze zichzelf durven te profileren.

Gelukkig zijn er voldoende ondernemers en zzp’ers die beseffen dat ze het niet zullen redden als ze zichzelf niet van de kudde gaan onderscheiden. Ze ontdekken langzaam dat de cursussen, seminars en workshops waar al hun vakgenoten zo lovend over zijn, vooral zijn bedoeld om bij de groep te horen en ze hier niet het verschil mee gaan maken. Een deel zal zich realiseren dat ze eindelijk voldoende zakelijk zelfvertrouwen heeft gekregen om boven het maaiveld uit te durven steken en te vertrouwen dat ze de bevestiging van de vakgroep niet meer nodig heeft om onderscheidend te zijn. Ze worden hiermee als ondernemer volwassen en kunnen zo boven de modaliteit uitstijgen.

Ik ben altijd al trots geweest op mijn klanten. Zij durfden het aan om het predicaat van hun vak tijdelijk los te laten en samen met mij in één of meer sessies te onderzoeken wat hen bijzonder maakt. Zij stonden ervoor open om verder te kijken dan de generieke benaming op hun visitekaartje en te gaan voor een businessmodel op basis van hun eigen, specifieke toegevoegde waarde. Zij zijn wat ik volwassen ondernemers en zzp’ers noem omdat ze er zelf nu wel van overtuigd zijn dat ze hun vak beheersen, het recht hebben die functie op hun kaartje te zetten maar nu echt durven te gaan ondernemen vanuit hun toegevoegde waarde.

En jij! Weet jij precies welke waarde je toevoegt om boven alle andere vakgenoten uit te steken?

28 november 2011

{jcomments on}

Category: Marketing | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.