Zoekmachine optimalisatie vaak zinloos

auteur: Mark Nieuwenhuizen
September 26, 2011

Het telefoontje komt onverwacht en ongelegen terwijl ik met Post-It blaadjes in de weer ben om de grote lijnen van een persoonlijk businessmodel voor een klant te schetsen. Enigszins agressief benaderd de verkoper mij met de stelling dat mijn search engine optimalisatie aan verbetering toe is. Hij heeft het gechecked en op Google kom ik niet bovenaan te staan en hij kan mij helpen dat te verbeteren.

Nu maakt een collega-ondernemer die op deze manier binnen probeert te komen, überhaupt niet zo heel veel kans net als dat ik nog nooit via de telefoon van energieleverancier ben geswitcht. Deze vorm van colportage heeft op mij en op vele andere intelligente ondernemers weinig effect maar ik krijg er bijna geen woord tussen. Als ik ‘m eindelijk uit kan leggen dat in mijn werkzaamheden SEO niet van groot belang is, lijkt hij bijna boos te worden om zo veel onbegrip en uiteindelijk druk ik hem zonder nog verder te groeten weg. Acquisitie is communiceren, niet je zin doordrijven.

Bladeren
Hoewel ik zeker een keer of vijftig per dag een zoekmachine raadpleeg, is dat vrijwel nooit om een bedrijf te zoeken net als dat ik vroeger geen accountant uitzocht op basis van de Gouden Gids. De gele pagina’s gebruikte ik hoogstens om de naam die me door andere ondernemers was gegeven op te zoeken en om achter het telefoonnummer te komen. Anders ligt het misschien als je een loodgieter bent of misschien een koeriersbedrijf dat je incidenteel nodig hebt. Dat zijn van die momenten dat je vroeger door de Gouden Gids bladerde of tegenwoordig op Google een zoekopdracht geeft en dan nog kan je je als bedrijf afvragen of je op deze manier gevonden wilt worden.

Inspanning
Een goede vriend van mij heeft zo’n koeriersbedrijf en staat ook al jaren in de Gouden Gids. Onlangs hadden we de jaarlijkse terugkerende telefonische discussie of hij er dit jaar groter in wilde staan dan voorheen. Hoewel mijn antwoord elk jaar hetzelfde is, vraag ik hem steeds of de huidige vermelding een boeiende klant heeft opgeleverd. Zijn antwoord is elk jaar ontkennend al wordt hij toch een paar keer per jaar gebeld met de vraag van een consument hoeveel het kost om een pakje van bijvoorbeeld Marktplaats naar de ontvanger te brengen. Iedere keer legt hij uit dat men bij hem een kilometertarief betaalt voor de service dat het binnen een uur wordt opgehaald en direct met een auto naar de bestemming wordt gebracht. Voor een bedrijf vaak een zinvolle uitgave, de particulier hoort vrijwel altijd het tienvoudige bedrag wat hij of zij in het hoofd had. Hoewel hij dus regelmatig vanuit de gids wordt gebeld, leiden deze inspanningen hoogst zelden tot een voor hem winstgevend resultaat. In tegendeel zelfs, want het opnemen van dit zinloze telefoontje kost hem alleen maar tijd en daarmee geld.

Ranking
Het wél of niet geld steken in SEO is sterk afhankelijk van het gekozen businessmodel. Wie een webwinkel heeft, kan niet zonder Google net als bedrijven die incidentele klanten met een acuut probleem hebben zoals de eerder genoemde loodgieter of de reparateur van wasmachines. Zoekmachines zijn namelijk heel goed in het vinden van min of meer generieke diensten en producten. Wie zich, zeker als dienstverlener, wil onderscheiden van de rest doet er beter aan om eens opnieuw naar het eigen businessmodel te kijken en zich af te vragen of er met de bestaande kennis, het in jaren opgedane netwerk en alle wensen waar men ooit mee is begonnen niet iets nieuws is te bedenken. Onderscheid – en daarmee succes – wordt nu eenmaal zelden bepaald door de ranking bij Google maar door een model te ontwerpen dat authentiek en origineel is. Het biedt alternatieve oplossingen waar klanten op zitten te wachten en dat heel goed direct naar de doelgroep te communiceren valt.

Als de telefonisch verkoper van SEO even naar mij had geluisterd, had hij ook gehoord dat ongeveer de helft van mijn klanten via Twitter wordt geworven en dat de andere helft simpelweg komt door het aanschrijven van mogelijke klanten. Via tweets en mail herken ik niet alleen de bedrijven die tot mijn doelgroep behoren maar door naar ze te luisteren, vang ik signalen op die duiden op een probleem in hun persoonlijke, professionele of zakelijke strategie die ik met mijn methodiek samen met ze op kan lossen. Natuurlijk, wie via een zoekopdracht toevallig bij mij terecht komt en zichzelf herkent, is van harte welkom maar mijn eigen businessmodel is daar niet van afhankelijk. Het draait, zoals elk goede model, op een specifieke vraag die om een specifieke oplossing vraagt. Zo’n vraag kan ik alleen maar opvangen als ik zelf vooral goed luister. Eerst naar de signalen en dan in detail naar hun persoonlijke probleem.

 

Update: Hoewel dit stuk gaat over de zinloosheid van SEO voor veel ondernemers, is het toch altijd weer verbazingwekkend hoeveel volgers er binnenlopen die slechts hebben gezocht op de zoekterm SEO. Blijkbaar nemen ze echter niet de moeite om de achterliggende link te lezen.

Category: Marketing | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.