Automatisch volgen

auteur: Mark Nieuwenhuizen
September 5, 2011

Na een bericht op Twitter met daarin het woord horloge, word ik direct gevolgd door twee online winkels in dure klokjes. Blijkbaar gebruikt men – zoals veel bedrijven – een tool die zoekt op steekwoorden om zo potentiële klanten te volgen. Op zich is daar natuurlijk niets mis mee want zoeken op woorden of op hashtags is een eenvoudig hulpmiddel om mensen en bedrijven te vinden die misschien in jouw product of dienst zijn geïnteresseerd.

Er zijn nog steeds ondernemers die niet helemaal door hebben dat het bij sociale netwerken er niet om gaat om zo veel mogelijk volgers te hebben maar vooral of je een interactie met deze tweeps op kan zetten. Het doel van social media zou tenslotte één of andere vorm van conversie moeten zijn met, afhankelijk van de doelgroep natuurlijk, het verkopen van een product, het aanbieden van een dienst of het leggen van een bestendig contact. Alleen maar een link naar een productpagina of via RSS naar een nieuwsitem op een contentsite als Marketingfacts of Dutchcowbys laat vooral zien dat je als organisatie eigenlijk niets zinnigs hebt te melden.

 

Doosjesschuiver
Als ik kijk naar de berichten van Benson Trade uit Nijmegen, één van de webwinkels die mij zo is gaan volgen, dan hebben ze slechts een handvol berichten die niet verder gaan dan het doen van een aanbieding. Of deze interessant is, kan ik niet bepalen want zo’n horlogefreak ben ik nu ook weer niet en zeker niet in het duurdere segment waar die paar tweets over gaan. Wat deze berichten mij wél vertellen is dat het bedrijf blijkbaar niet veel meer aan consumenten heeft te vertellen dan dat het doosjes met horloges schuift zoals er nog een paar honderd of paar duizend horlogedoosjesschuivers zijn afhankelijk of je alleen op het Nederlands grondgebied telt. Zelfs hun assortiment lijkt bij nadere bestudering niet zo bijzonder te zijn met veel van de bekende merken in een paar segmenten. Toch bestaat de webwinkel al een jaar of vijf dus blijkbaar is er wel enig bestaansrecht.

Sociale betekenis
Een blik op de lijst van mensen en bedrijven die @bensontrade zelf volgt, laat een allegaartje van mensen zien die vermoedelijk, net als ik, een keer het woord horloge hebben gebruikt. Van de meer dan 1.400 volgers, volgt er maar zo’n vierhonderd mensen terug die de tweets dus ook daadwerkelijk kunnen lezen. Hier is de aanblik zo mogelijk nog treuriger want op een enkeling na zijn het andere webwinkels en commerciële accounts die elkaar automatisch volgen en via een scriptje weer automatisch terug volgen. Zinloze communicatie dus vergelijkbaar met een zaal vol mensen die allemaal stuk voor stuk langs elkaar heen praten als een netwerk vol robots. Als niemand met elkaar het gesprek aangaat, heeft het begrip social weinig betekenis meer.

Online relatie
Het gaat me er niet om dit bedrijf af te branden want met hen staat het register van de Kamer van Koophandel vol met bedrijven die een account op sociale netwerken aanmaken maar eigenlijk geen idee hebben wat dit nu eigenlijk inhoudt. Ze realiseren zich niet dat het een prachtig communicatiekanaal is om ook daadwerkelijk met potentiële klanten in contact te komen en op een sociale manier de dialoog aan te gaan over hun product of dienst. Met een klein beetje meer moeite kunnen ze de tools die ze nu inzetten om automatisch te volgen gebruiken om een online relatie aan te gaan en te etaleren wat nu juist hen bijzonder maakt ten opzichte van al die andere webwinkels met min of meer dezelfde producten. In mijn optiek zijn het bedrijven die uiteindelijk alleen maar kunnen concurreren op prijs en dat is maar zelden een echt duurzaam businessmodel.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat men wél een goed achterliggend businessmodel heeft maar niet zo goed weet hoe men dat via social media moet communiceren. Sociale netwerken gaan over conversaties en het aangaan van gesprekken die vervolgens moeten leiden naar conversie. Een bedrijf dat deze conversaties voor organisaties opzet die zelf niet de kennis, de ervaring en de mensen hebben om dit vakkundig te doen, is Socialeads in Alkmaar. Hier werken redacteuren die zijn gespecialiseerd in het onderhouden van contacten en het opzetten van dialogen via Twitter, Facebook of bijvoorbeeld LinkedIn. Voor hen is het op een goede manier onderhouden van het bovenstaande twitteraccount hun dagelijks werk. Ik zou de eigenaar van Benson Trade dan ook adviseren om in ieder geval eens contact met hen op te nemen om via hun tweets te laten zien dat ze meer zijn dan alleen dozenschuivers zonder gezicht.

 

{jcomments on}

Category: Marketing | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.