Innoveren in plaats van snoeien

auteur: Mark Nieuwenhuizen
August 27, 2011

Nu het in de media toch een beetje de week van Steve Jobs en Apple is, wil ik de komende tijd wat van zijn inspirerende quotes gebruiken om zijn visie over businessmodellen wat verder te trekken dan de grond in Cupertino. Vandaag een uitspraak uit een interne memo bij Apple.

In 2004 zei Jobs: “The cure for Apple is not cost-cutting. The cure for Apple is to innovate its way out of its current predicament.” Innovatie zou het enige woord moeten zijn dat ondernemers in gedachte moeten hebben als het even wat minder gaat. Dit geldt niet alleen voor grote technische bedrijven als Apple maar het zou het motto moeten zijn voor elke zelfstandig professional, ondernemer in het MKB en zelfs voor de BV Nederland of de NV Europa. Innovatie gaat ook helemaal niet over technologie zoals vaak wordt gedacht maar over het bedenken van oplossingen voor het grote scala aan uitdagingen om ons heen.

Vastgeroest
Innovatie is altijd een ontwerpproces waarbij het niets uitmaakt of het eindproduct een dienst is, een product of een samenleving. Design gaat er niet over hoe iets eruit ziet maar over het gedrag dat het uitlokt bij gebruikers op basis van de materialen en de productieigenschappen die voorhanden zijn. Echte innovatie komt, leren we ook van Apple, door een aantal uitgangspunten die voor andere ondernemers vastgeroest zijn, opnieuw te bekijken en steeds maar weer te onderzoeken of er verbeteringen of andere toepassingen mogelijk zijn. Apple was niet de uitvinder van de mp3-speler, niet van de smartphone en zeker niet van de laptop of computer net als jij niet het vak van coach, tekstschrijver, marketeer, bakker of automonteur hebt uitgevonden. Wat Apple deed, en wat elke ondernemer verplicht is te doen, is nieuwe manieren vinden om voor gebruikers tot een betere ervaring te komen. Ik schrijf hier bewust gebruikers en niet klanten want iedere ondernemer maakt deel uit van een eco-systeem waar we allemaal elkaars behoeften vervullen om beter, slimmer, productiever of gelukkiger te zijn.

Vervullen van behoeftes
“Wie zijn jouw gebruikers,” vraag ik vaak in mijn brainstormsessies. Daarbij maakt het niet uit of ik deze sessie hou met iemand die aan zijn of haar bedrijf wil werken of er voor kiest om als persoonlijkheid te innoveren. In dat laatste geval krijg ik bij de vraag over gebruikers nog wel eens opgetrokken wenkbrauwen en vragende gezichten. Ik leg dan uit dat iedereen in je omgeving op één of andere manier een gebruiker is van jouw diensten als persoon om zijn of haar eigen behoeftes te vervullen. Dat klinkt heel zakelijk maar het is uiteindelijk wat we allemaal voor elkaar betekenen en wat elke relatie waardevol maakt. En ook hier geldt de quote van Jobs dat we moeten innoveren in plaats van op de kleintjes te letten. Innoveren als geliefde, als professional of als ondernemer is het enige wat ons namelijk echt uit een crisis kan halen.

Angstpsychose
Ik erger me dan ook uitermate aan de huidige angstpsychose die wereldwijd de maatschappij in haar greep houdt en waar regeringen of bestuursleden alleen maar worden beoordeeld op de kosten die men kan besparen. Nergens zie ik dat men binnen de EU nadenkt over manieren waarop landen als Griekenland, Spanje of Ierland genoeg zouden kunnen verdienen om hun overheidstekort in te halen. Groei wordt volgens economen alleen maar gestimuleerd door meer arbeidsplaatsen te bedenken om werkelozen en arbeidsongeschikten aan het werk te krijgen terwijl we met een krimpende bevolking juist naar het tegenovergestelde moeten zoeken. De enige weg uit deze crisis is innovatie op basis van waar we werkelijk goed in zijn en niet alleen in waar we in het verleden goed in waren. Onze unieke waardes als professional, als ondernemer of als samenleving zijn namelijk vaak in de loop tijd ongemerkt veranderd.

 

{jcomments on}

Category: Marketing | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.