Perfect niet goed genoeg

auteur: Mark Nieuwenhuizen
August 26, 2011

Gisteren schreef ik, zoals vrijwel alle media in de wereld, over het vertrek van Steve Jobs bij Apple. Superlatieven werden vrijwel nergens geschuwd voor de man die ons niet alleen de iPhone, iMac en de iPad bracht, maar verantwoordelijk is voor een groot gedeelte van onze huidige en toekomstige mediabeleving. Apple is echter veel meer dan de visie van één man.

Net zoals achter elke succesvolle man een geweldige vrouw staat en vise versa, lag de kracht van Jobs vooral in het bijeenbrengen van de juiste mensen om zijn theoretische visie vorm te geven. Naast de huidige CEO Cook die vooral op het gebied van logistiek en operations Apple heeft gemaakt tot wat het nu is, is wat mij betreft Jonathan Ive als Senior Vice President of Industrial Design verantwoordelijk voor het enorme succes en de geweldige producten. Sinds de terugkeer van Jobs op de werkvloer van het bedrijf in Cupertino vormt Ive, die een jaar eerder was aangenomen, samen met Jobs wat je noemt het echte hart van Apple.

Hoewel er maar weinig over Ive bekend is omdat hij behoorlijk mediaschuw is en zijn werk diep in het hart van de laboratoria plaatsvindt, is van hem bekend dat hij op het gebied van design en productietechnieken nooit tevreden is. Er gaat een verhaal uit zijn studietijd dat voor een opdracht hij thuis letterlijk tientallen prototypes in foam had staan die stuk voor stuk eigenlijk perfect waren en in productie konden. Juist het feit dat er blijkbaar twee perfecte prototypes te maken waren, bewees hem dat de lat nog een stap hoger kan worden gelegd. Van hem is tevens bekend dat ontwerpen niet alleen op de tekentafel ontstaan maar dat hij soms weken in Azië te vinden was om ergens het absolute maximum te halen uit mogelijke productiemachines en materialen. De huidige generatie Macbooks die uit één stuk aluminium zijn gefreesd, zijn een mooi voorbeeld van het zoeken naar de perfecte combinatie van industrial en design. Steve Jobs grote kracht is dat Jony Ive, een Britse onderdaan met een opleiding aan de design-universiteit van Newcastle, alle ruimte, tijd en geld krijgt om Apple-producten op die manier te ontwerpen en te fabriceren dat ze leidend zijn geworden. Een minder bedrijf als Philips of Sony had al bij het tweede ‘perfecte’ prototype gezegd dat het nu maar in productie genomen moest worden om de winst niet in gevaar te brengen.

Apple heeft bewezen dat een visie in combinatie met design, research & development een onderneming tot grote hoogte kan stuwen waar de raden van bestuur van andere ondernemingen hier in deze tijd én onder invloed van angstige aandeelhouders juist op bezuinigen. In dat opzicht is Apple een volledig a-typische organisatie met meer Europese dan Amerikaanse grondwaarden. Jobs heeft deze kerncompetenties goed verankerd in het DNA van Apple als bedrijf en zolang designwonder Ive ontwerptechnisch aan het roer blijft staan en alle ruimte krijgt om te experimenteren, kan de belofte van Jobs dat de meest innovatieve producten nog moeten komen, bewaarheid worden. Pas als Ive zou besluiten zich uit Apple terug te trekken om bijvoorbeeld terug te keren naar Europa, moeten we ons echt zorgen gaan maken.

Category: Marketing | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.