Aardig gevonden worden

auteur: Mark Nieuwenhuizen
August 19, 2011

In samenwerking met een regionale bedrijfsadviseur neem ik nog wel eens de eerste plannen van een startende ondernemer door. Hij is goed in de cijfertjes en de details maar weet ook dat een goed plan begint met een goed businessmodel waar de grote lijnen duidelijk zijn.

Deze week heb ik via hem een plan onder handen en op hetzelfde moment zie ik een would-be ondernemer op een algemene LinkedIn-groep om hulp vragen. Bij beiden zie ik hetzelfde probleem en lees de frustratie dat het ze maar niet lukt om verder te komen dan de eerste opzet. De kern van hun probleem is dat ze alle twee zo gepassioneerd zijn over het onderwerp dat het ze niet lukt om het met de blik van een buitenstaander te bekijken. Ze zitten er zo diep in en zijn er vaak al zo lang mee bezig, dat ze geen afstand kunnen nemen ‘hun kindje’ en kritiek op het plan als een persoonlijke aanval ervaren. Eerder schreef ik al dat zelfstandig professionals te weinig bewust zijn van de afstand tussen zichzelf als persoon en hun onderneming.

Perspectief
Voor de twee ondernemers geldt dat zij een ander proberen te overtuigen van hun gelijk in plaats van de ander te overtuigen dat er een markt open ligt. Het schamele businessplan is volledig opgesteld vanuit hun eigen perspectief en niet vanuit het perspectief van de toekomstige klant of financier. Ze gaan er vanuit dat de ander dezelfde uitgangspunten gebruikt als die ze zelf hebben maar vaak is dat niet het geval. Ze zijn zo gewend naar hun eigen navel te staren dat elke opmerking dat een buitenstaander als ik niet begrijp wat ze nu precies gaan doen, voelt als een persoonlijke aanval en wordt weggewimpeld.

Onbevoordeelde buitenstaanders zijn van het grootste belang bij de ontwikkeling van elk businessmodel. Het is fijn om emotionele steun te krijgen bij vrienden, partner of familie maar in elk ontwikkelingsproces moet een moment komen dat je een buitenstaander met kritiek introduceert om het ook echt neutraal te bekijken.  Zo lang je blijft binnen de comfortzone van het eigen netwerk, blijft het risico bestaan dat wanneer het plan in de boze buitenwereld wordt gebracht, het toch niet het succes heeft dat je ervan verwachtte.

Sociale structuur
Deze twee gevallen zijn toevallig behoorlijk extreem en de mensen zitten zó diep in hun eigen wereldje vast dat de kans dat het ooit succesvol naar de markt gebracht kan worden maar heel klein is. Vaker kom ik echter ondernemers tegen die hun plannen vooral toetsen in een heel beperkt netwerk van vertrouwde collega-ondernemers uit dezelfde beroepsgroep. Daar is op zich natuurlijk niets op tegen maar men realiseert zich onvoldoende dat de sociale structuur van elkaar aardig vinden en aardig gevonden willen worden niet bevordelijk is voor de kwaliteit van een model of een plan.

Ik begin mijn eigen sessies met klanten vaak met te vertellen dat ik niet ben ingehuurd om aardig gevonden te worden en dat ik in het proces naar alle waarschijnlijkheid een aantal heilige huisjes omver zal trappen. Ik vertel ze dat het ze dwingen uit hun comfortzone te komen nu juist één van de belangrijke waardes is die ik aan hun ontwikkelingsproces toe kan voegen. De kritiek die ik op hun huidige persoonlijke, professionele of zakelijke businessmodel heb, is dan ook niet bedoeld om ze persoonlijk aan te vallen maar juist om van daar uit te zoeken naar hun werkelijke toegevoegde waarde. Als we die hebben gevonden – en deze ligt vrijwel altijd buiten hun bekende comfort zone – kunnen we beginnen te werken aan een meer duurzame strategie.

Lees ook de column: Niet persoonlijk nemen

{jcomments on}

Category: Marketing | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.