QR-code zinvol gebruiken

auteur: Mark Nieuwenhuizen
August 11, 2011

Met enige regelmaat zie ik op dit moment visitekaartjes voorbij komen met een zogenaamde QR-code op de achterkant. Helaas is het vaak vooral een moderne gimmick dan een werkelijke toevoeging van waarde.

Eerder schreef ik al in deze kolommen dat QR-codes een leuke manier zijn om de wereld van print te verbinden met de online wereld. Nu nog vaak toegepast in een marketingcommunicatie campagne in advertenties of op billboards en dan vaak met leuke mobiele toepassingen maar nu de QR-code gemeengoed lijkt te worden, wordt er steeds minder nagedacht over wat de online versie toevoegt aan de waarde van bijvoorbeeld het visitekaartje van een zelfstandig ondernemer.

 

Noviteit
Als je iets gebruikt als gimmick in plaats van na te denken of iets werkelijk waarde toevoegt, probeer je alleen maar modern te zijn. Daar is op zich niets op tegen maar zo gauw als iets niet meer echt een noviteit is, lijkt het nog het meeste op een veertiger die probeert net zo hip te zijn als de tienerdochter of -zoon en ook voor mensen geldt dat dit dan eigenlijk geen waarde toevoegt aan de persoon. De  test om te zien of een bedrijf hip probeert te zijn of echt na heeft gedacht over de toepassing van een QR-code is eenvoudig. Scan of fotografeer de code op de achterkant van het kaartje en ontdek op de smartphone waar deze je heen gaat leiden.

Cosmetisch
Als ik dit doe bij het kaartje dat op mijn bureau ligt, verbaast het resultaat mij niet. Het kaartje is afkomstig van een administratiekantoor dat gelukkig de moeite heeft genomen een mooi mooie visit te laten ontwerpen bij een goede grafisch vormgever maar eigenlijk een businessmodel heeft dat al zeker twintig jaar opgewijzigd is. De restyle die ze hebben gedaan, is puur cosmetisch en ondanks het mooie logo, zijn het nog steeds gewoon traditionele boekhouders. De QR-code leidt dan ook simpelweg naar de voorpagina van de website die – en dat mag niet verbazen – niet echt geschikt is om op het kleine schermpje van de smartphone is te bekijken. En dat is toch het scherm waarop de meeste QR’s worden bekeken.

Aha-erlebnis
Ondernemen is vooral steeds alert blijven op waar je als ondernemer waarde kan toevoegen die de concurrentie heeft laten liggen. Zo maak je tenslotte het verschil waarom een potentiele klant kiest voor jou en niet voor de directe buurman in de Gouden Gids of op Google. Een innovatief ondernemer weet daarmee een aha-moment te creeren waarop de klant zich realiseert dat jij nu net hetgeen biedt waar onbewust of bewust behoefte aan is. Zo moet ook de toepassing van een QR-code een aha-erlebnis teweeg brengen bij de gebruiker omdat het anders slechts een gimmick is.

Flexibiliteit
De meest gemaakte fout bij QR-codes is dat deze direct leidt naar de voorpagina van de website. Niet alleen getuigt dit van weinig creativiteit maar het haalt alle flexibiliteit uit het systeem. Door de code eerst naar een aparte landingspagina te voeren, kan die landingspagina de gebruiker eventueel steeds weer naar een andere pagina sturen. Doe je er nu nog niets bijzonders mee, dan linkt de landingspagina automatisch door naar de voorpagina maar als je later een goede toegevoegde waarde weet te bedenken, dan hoeft slechts de html-code op de landingspagina te worden aangepast.

Bedenk ook goed wanneer de gebruiker de QR-code daadwerkelijk zal scannen. Nu het nog een noviteit is, zal men dat misschien direct doen nadat je het kaartje hebt gegeven maar anders is het moment vaak de terugkeer achter het bureau. De vraag is wat je een toekomstige klant dan nog wilt vertellen op het kleine schermpje van de telefoon. Zoals gezegd is de homepage van de website weinig zinvol want daarvan wil je vooral dat ze deze via het grote scherm van de pc bekijken en nog maar weinig laptops met webcam zijn voorzien van QR-readers. Je wilt dus iets laten zien dat goed werkt op een smartphone en daadwerkelijk iets toevoegt.

Waar je absoluut rekening mee moet houden, is dat deze pagina geen Adobe Flash bevat omdat een groot deel van de smartphones uit iPhones van Apple bestaan die geen Flashbestanden weer kan geven. Dat betekent dus dat je de boodschap tenminste in HTML 4 moet staan maar juist hier beiden de mogelijkheden van HTML 5 leuke kansen omdat het voor een groot deel dezelfde animatiemogelijkheden bevat als Flash. HTML 5 heeft bijvoorbeeld als voordeel dat je eenvoudig videobestanden kan laten zien dus misschien is het een idee om achter de QR-code een kort introfilmpje te hebben van de persoon van het kaartje die iets vertelt over de organisatie. Zo heb je direct een visuele herinnering aan het moment dat het kaartje werd gegeven en kan je in het kort nog eens uitleggen wat nu precies jouw of jullie toegevoegde waarde is.

QR-codes op een visitekaartje zijn dus een leuke noviteit met behoorlijk wat toegevoegde waarde als je tenminste goed hebt nagedacht wat je hier mee wilt doen. Link je alleen naar de website dan heb je eigenlijk een prachtig interactief communicatiemoment verloren laten gaan maar is het tevens vaak een teken dat je zelf niet helemaal helder hebt wat nu precies de waarde is van het eigen businessmodel. Als dat het geval is, moeten we misschien eens gaan praten om te kijken of ik je hierbij kan helpen.

 

{jcomments on}

Category: Marketing | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.