Model, strategie en plan

auteur: Mark Nieuwenhuizen
August 8, 2011

“Kan ik met het businessmodel dat we gaan maken ook naar de bank toe,” vraagt een ondernemer als antwoord op mijn voorstel om opnieuw naar zijn bedrijf te kijken. Ik moet ‘m teleurstellen want een businessmodel is niet hetzelfde als een businessplan.

Een businessmodel geeft de grote lijnen aan en laat vooral zien hoe een onderneming of een product in de markt kan functioneren. Anders dan in een bedrijfsplan, waar het liefst tot achter de komma wordt gerekend, worden de kosten en baten vooral in mogelijkheden en percentages uitgedrukt. Het is met name een abstract schema dat laat zien waar er nog nieuwe kansen liggen en hoe deze het beste zijn te benutten.

 

Blauwdruk

Van het businessmodel dat in zekere zin meer een relatiemodel is in de verhouding tot klanten, leveranciers en andere kanalen, dient een zelfstandig professional of ondernemer een strategie te ontwikkelen dat laat zien hoe men het businessmodel ten uitvoer gaat brengen. Het duikt dieper in de verschillende relaties met klantsegmenten, omschrijft het aanbod dat daarbij past en laat zien hoe men met potentiele klanten in contact kan komen. In de architectuur zou het businessmodel de maquette vertegenwoordigen, de blauwdruk is de strategie en het bedrijfsplan met alle cijfertjes is de technische doorrekening en bevat de gedetailleerde bouwtekeningen voor de aannemers, de elektricien en de loodgieter. Het is een logische volgorde die ook niet door elkaar gegooid kan worden net zo min als een bedrijfsplan solide kan zijn als daar geen solide businessplan achter ligt.

Hoofdrol

in mijn mail leg ik de ondernemer uit dat alhoewel de bank geen genoegen neemt met alleen maar een abstract businessmodel, een goede beschrijving van de grote lijnen wél positief mee kan wegen in de beslissing om eventueel geld voor de plannen te lenen. Een financieel adviseur die naast de cijfertjes een helder model voor ogen krijgt, kan zo beter inschatten of de aannames die in elk plan de hoofdrol vormen ook daadwerkelijk zijn onderbouwd. Wanneer je in een plan stelt dat de jaaromzet rond een ton euro uit zal komen, wil de bank wél graag weten hoe je aan deze stelling komt. Wie een simpele winkel in kinderkleding start, hoeft zich niet zo druk te maken over het model want dit businessmodel is in grote lijnen identiek aan het model van alle standaard kinderkledingwinkels. Een financieel adviseur kent dit model, kent de cijfers van de branche en kan zo eenvoudig een goede inschatting maken van de haalbaarheid. Wie echter niet in de fuik van het standaardmodel met alle concurrenten wil lopen, kiest er voor om ergens een niche te vinden en het daarmee net even anders te doen dan de concurrentie. Om dat duidelijk te maken, ziet een financiele instelling naast de harde cijfers en logische aannames vanuit de markt graag een doorwrocht businessmodel en een realistische strategie.

Twee weken later ontvang ik een bericht van de ondernemer met de vraag wanneer we een businessmodel sessie kunnen inplannen. In de tussentijd heeft hij gesproken met verschillende specialisten van banken en accountantskantoren die hem hebben verteld dat zijn plan in de huidige vorm niet levensvatbaar is. Ze hebben hem uitgelegd dat met zijn standaardmodel de markt al behoorlijk vol zit en de prijzen enorm onder druk staan en dat daarom zijn prognoses veel te positief zijn. Wil hij met al zijn ervaring kans van slagen hebben, werd snel helder, dan zal hij toch met een ander businessmodel moeten komen dat afwijkt van de massa.

{jcomments on}

Category: Marketing | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.