Niet persoonlijk nemen

auteur: Mark Nieuwenhuizen
August 2, 2011

Ik werk veel met zelfstandig professionals, coaches en eenpitters om hun businessmodel helder te krijgen en te kijken waar veranderingen in het model tot verbetering van de omzet kan leiden. Wat me met enige regelmaat opvalt, is dat een aantal van deze professionals hun werk en hun persoonlijkheid niet goed van elkaar weten te scheiden.

Als het bedrijf alleen maar uit jouzelf bestaat, is het logisch dat er veel overeenkomsten zijn tussen de persoon en zijn of haar onderneming. Voor de meeste professionals geldt tenslotte dat ze zelf hun belangrijkste asset zijn met al hun vaardigheden en ervaring. Ook in mijn eigen geval waar de onderneming tevens mijn eigen naam draagt, is het mijn persoonlijkheid met al die kennis en jaren van ervaring die de belangrijkste waarde in deze onderneming vormt. Toch zijn de man Mark Nieuwenhuizen en de onderneming Mark Nieuwenhuizen Marketing van Waarde niet identiek en in zekere zin zelfs uitwisselbaar net als dat bij Albert Heijn de beste Albert al tijden niet meer de leiding voert.


Het jezelf volledig identificeren als jouw onderneming heeft een aantal nadelen waar maar weinig professionals zich goed van bewust zijn. Eén van de belangrijkste problemen is dat wanneer klanten of collega’s commentaar hebben op de bedrijfsvoering, het voor de ondernemer in kwestie vaak aanvoelt als een persoonlijke nederlaag of als kritiek op de persoon zelf. Dat is niet alleen onterecht maar het remt het uitproberen van nieuwe ideeën en het uitwerken van mogelijk nieuwe businessmodellen. In elk plan is altijd een zekere foutmarge ingecalculeerd die als het goed is door bijschaven en aanpassen steeds kleiner wordt gemaakt. Een goed businessmodel moet tenslotte via een proces van trial & error steeds beter worden en evolueren van een idee op een bierviltje naar een winstgevende onderneming. Er is tenslotte geen enkel succesvol bedrijf – waar ook ter wereld – te vinden dat in één keer een volledig businessplan op papier zette en zonder aanpassingen succesvol werd. Net als een kind met vallen en opstaan leert lopen, moet een onderneming zich gaandeweg ontwikkelen.

 

Een professional die zichzelf volledig identificeert met zijn of haar bedrijf loopt dus het risico dat het, omdat hij of zij zich persoonlijk voelt aangevallen, in de stress schiet wanneer de buitenwereld kanttekeningen maakt of op punten kritiek levert. Zo ontstaat risicomijdend gedrag terwijl een innovatieve start juist vraagt om het nemen van risico’s en het onderzoeken van mogelijke gaten in de markt die opgevuld kunnen worden. Onlangs sprak ik een ondernemer die bezig was een nieuwe loot aan het bestaande businessmodel toe te voegen. Ze had er goed aan gedaan om de ideeën die ze had eerst te testen onder de doelgroep voordat ze het in de markt ging zetten. Bijna vanzelfsprekend waren er naast een aantal opbeurende en positieve reacties ook een aantal mensen in haar omgeving die op punten kritiek leverden door bijvoorbeeld te stellen dat het prijsniveau veel te hoog was. Los van de gebruikelijke reactie om dan maar lagere prijzen te vragen in plaats van waar mogelijk de waarde te verhogen, had de kritiek de ondernemer persoonlijk wat uit het lood geslagen. Hoewel de negatieve reacties volledig waren gericht op het businessmodel zelf, werd het voorval ervaren als een persoonlijke aanval die het zelfvertrouwen geen goed deed.

Een onderneming, hoe klein ook, is een op zich staande entiteit die misschien gevormd wordt door grote delen van de persoonlijkheid van de professional maar zeker niet gelijk staat aan de professional zelf. Het is iets dat zelfs de Belastingdienst begrijpt wanneer ze de boodschappen of de leuke schoenen niet ten kosten laten komen van de onderneming. Zo moet een zelfstandig professional, coach of eenpitter ook niet de fout maken dat op- en aanmerkingen op het businessmodel gelijk staat aan kritiek op de persoon zelf. Wie dat onderscheid onvoldoende erkent, remt namelijk niet alleen zichzelf maar ook de groei van zijn of haar bedrijf.

 

{jcomments on}

Category: Marketing | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.