Bewustworden waar je sterk in bent

auteur: Mark Nieuwenhuizen
January 30, 2013

Met enige regelmaat heb ik professionals bij mij aan tafel die op zoek zijn naar een nieuwe baan. Ik doe niet aan loopbaanbegeleiding maar wat ik in deze no cure no pay sessies van anderhalf tot twee uur doe, is ze een andere blik op zichzelf geven. In dat opzicht is het gewoon een miniatuur businessmodel.Vooral professionals die al een tijdje werkzaam zijn in hetzelfde vak en vaak al lang niet meer gesolliciteerd hebben omdat ze van baan naar baan gevraagd werden, weten zelf niet meer zo goed wat ze nu eigenlijk doen. Logisch ook want net als dat je in een auto na jaren niet meer doorhebt hoe je precies schakelt of wanneer je exact remt, wat je automatisch goed doet heb je niet meer helder voor de geest. Het is na al die tijd onbewust geworden en aan tafel ontvouwt zich dan ook altijd een klein bewustwordingsproces dat het er niet om draait wat er vroeger op hun visitekaartje stond maar welke waarde ze in hun vak op hun eigen manier en persoonlijk toevoegen. Waar ligt bijvoorbeeld jouw specifieke kracht als sales, als marketeer of als logistiek manager? Door het door mij van een ander gezichtspunt te laten zien, zien ze zichzelf ook weer opnieuw.

In de tweede fase van die ene sessie is het dan nog slechts een kwestie van zichzelf opnieuw leren presenteren. Soms hebben ze al hele cursussen in het schrijven van een sollicitatiebrief of het samenstellen van een CV achter de rug. Als je je echter niet bewust bent van wat jou in je vak speciaal maakt, kan je alles leren over vormgeving of het formuleren van nette zinnen, het wordt een schrijven zonder boodschap die vaak snel terzijde wordt gelegd door de betreffende personeelschef. Wie door het inzicht aan tafel herontdekt wat hem of haar speciaal maakt, kan dat ook veel natuurlijker formuleren en bij het aangeschreven bedrijf een moment van herkenning oproepen.

Tags: , ,

Category: Praktijkverhalen | RSS 2.0 | Give a Comment | trackback

No Comments

Leave a Reply