Nieuw, nieuwer, oud

auteur: Mark Nieuwenhuizen
July 8, 2011

Wanneer ondernemers met hun businessmodel aan de gang gaan en inzetten op innovatie, proberen ze vaak in de toekomst te kijken naar wat nieuw is. Innovatie in een bedrijfsmodel kan echter net zo vaak in het verleden worden gevonden door oude waardes die verloren zijn gegaan, juist weer nieuw leven in te blazen.

Marketeers, of beter gezegd marketingcommunicatiemensen, zijn dol op de woorden Nieuw, Verbeterd of Innovatief. Het laat tenslotte op een eenvoudige manier zien dat er ergens progressie in zou zitten en men hoopt zo een verse koopimpuls te stimuleren. Nieuwe markten zijn echter verbluffend vaak te vinden in modellen die in de loop der tijd zo zijn vernieuwd en gemoderniseerd dat de oude waardes weer innovatief worden.


Een voorbeeld wat ik hier al eerder aanhaalde is dat van de reisbranche die voor een groot gedeelte werd opgeslokt doordat consumenten nu zelf direct toegang hadden tot de gegevens van luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties. Door zelf achter het scherm te gaan zitten, kon men op elk moment van de dag zelf een reis boeken zonder hulp en zonder de marge van het reisbureau. Daardoor is er echter een nieuwe markt ontstaan voor consumenten die hier helemaal geen tijd aan willen besteden en beseffen dat ze zelf vaak niet de kennis hebben om echt goede keuzes te maken. Het businessmodel dat ooit leek volledig weg te vallen, kon zo door een aantal reisbureaus weer in ere worden hersteld door de focus te leggen op kwaliteit, tijdbesparing én service.

In de New York Times staat een groot stuk over de revival van het ouderwetse horloge. Deze markt was voor een deel in elkaar gezakt doordat vooral jongeren hun mobiele telefoon gebruikten om te kijken hoe laat het is. Even leek het er dus op dat het horloge met de tijd het veld zou ruimen omdat de functionaliteit door een ander device was overgenomen. Zelf ben ik nadat een duur horloge er mee was gestopt en een verse batterij geen oplossing bleek, ook jarenlang horlogeloos geweest omdat de noodzaak ervan verdwenen leek. Sinds een maand of drie kies ik ‘s ochtends echter een uurwerkje dat bij de stijl van de dag past. Vandaag is dat een strak titanium horloge van Danish Design, gisteren was het een modern exemplaar van de Hema van groen rubber en onlangs heb ik gekeken naar een klassiek opwindhorloge van goud uit de jaren vijftig. Het feit dat de wijzerplaten de tijd aangeven, is nu slechts een bijkomend voordeel geworden van een mooi sieraad.

Bij alles wat vernieuwd, gaat er ook wat verloren. Vaak lijkt dat in eerste instantie een vooruitgang maar na verloop van tijd blijkt dat hiermee tevens het kind met het badwater weg is gegooid. Niet zelden blijkt die vooruitgang er dan ook vooral voor de leverancier te zijn geweest die met slimme marketing de consument heeft weten te overreden om alles zelf maar online te gaan doen. Soms is dat handig maar in een aantal gevallen is service en persoonlijk contact verdwenen waardoor er voor een aantal ondernemers weer ruimte komt om dit nu juist in hun businessmodel op te nemen. Goede businessmodellen gaan tenslotte over waardes die je over weet te brengen en niet per definitie over producten of diensten.

juli 2011

{jcomments on}

Category: Marketing | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.