Als een dief in de nacht

auteur: Mark Nieuwenhuizen
June 27, 2011

In het afgelopen weekeinde liep ik de onlangs gerenoveerde boekhandel van Plukker in Schagen weer binnen. Mooi, licht en ruim geworden als een galerie voor het geschreven woord. Toch voelde ik me er bijna een indringer met snode plannen.

Toevallig heb ik onlangs nog een papieren boek voor mijzelf gekocht. Letterlijk toevallig want ik zocht bij de Action naar beeldschermdoekjes en in hetzelfde schap lag het boek van de redactie van De Volkskrant over het verhaal van Scheringa en het DSB-debacle. Voor 99 cent als ik het me goed herinner.


Boeken koop ik alleen nog maar om cadeau te geven want lezen doe ik vrijwel alleen nog maar in ebooks. Meestal netjes gekocht en moeizaam omgezet naar een formaat dat ook de iPad kan lezen. Om die reden voel ik me een indringer als ik langs de boekenkasten van deze duur verbouwde, provinciale boekwinkel loop en her en der een boek bekijk. Snel en beschaamd fotografeer ik als reminder de cover om later te onderzoeken of deze ook als ebook beschikbaar is.

De prijssticker achterop het boek is behoorlijk groot en geeft veel informatie. Met een beetje passen en meten zou daar best een QR-code bijpassen. Dit is een kleine, vierkante en optisch leesbare code die veel wordt gebruikt om data van papier naar een smartphone met camera te brengen om je naar een website te loodsen.

Hoe praktisch zou het voor mij als digitaal boekkoper niet zijn om niet de cover te fotograferen maar de QR-code op het etiket achterop het boek. De software herkent onmiddelijk om welk boek het gaat, wie ik ben en in welke boekhandel ik het fysieke boek in m’n handen heb gehad. Terwijl ik verder langs de tafels slenter, zet de website de download klaar in mijn account of stuurt het zelfs naar mijn ereader door. De boekverkoper met zijn mooie, verbouwde winkel krijgt de winst automatisch bijgeschreven en ik hoef niet meer als een dief in de nacht stiekem covers te fotograferen om later ergens anders te kopen.

Echt, het kan zo simpel zijn.

{jcomments on}

Category: Marketing | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.