De waarde van motivatie

auteur: Mark Nieuwenhuizen
June 27, 2011

Toen ik nog solliciteerde in een grijs verleden werd vaak letterlijk gevraagd een brief te schrijven met motivatie. Werven is uiteindelijk vooral het koppelen van de behoeftes van het bedrijf aan de motivatie van de potentiële werknemers. Arbeidsmarktcommunicatie dient dan ook vooral te gaan over het aantrekken van gemotiveerde mensen, niet om zoveel mogelijk respons te krijgen.

Dit lijkt op het eerste gezicht een open deur maar we zijn zo geconditioneerd op ‘meer’ dat het hebben van geen keuze ook geen optie lijkt. Loop een gemiddelde zaterdagkrant of pagina op Monsterboard na en je hebt geluk als je daar twee advertenties vindt die daadwerkelijk gestuurd worden op de motivatie van de potentiële werknemer. De werving gaat uit van wat een werknemer moet kunnen, niet welke waarde hij of zij aan zowel het bedrijf als bijvoorbeeld de klant van dat bedrijf kan toevoegen.


Ik hou mij in het dagelijks leven bezig met het ontwikkelen van businessmodellen. Een businessmodel is in feite niets anders als het vinden van wegen om op hetzelfde moment zoveel mogelijk waarde te creëren voor zowel de onderneming, de klant van deze onderneming maar eigenlijk iedereen die in welke hoedanigheid dan ook met de onderneming te maken heeft. Ook hier is motivatie verreweg de belangrijkste factor voor zowel de ondernemer, z’n werknemers als de klant die gemotiveerd moet worden een product of een bepaalde dienst af te nemen. Wie iets in de markt zet dat beiden weet te motiveren, heeft een succesvol businessmodel.

Werven van personeel vraagt om een eigen businessmodel binnen het grote businessmodel van een organisatie. De belangrijkste waarde die daarbinnen is te creëren, is het aangaan van een betrouwbare relatie tussen twee partijen waar voor beide kanten motivatie genoeg is om deze te behouden. Voor elke functie moet dus naast de bekende functieomschrijving en het pakket aan ervarings- en opleidingseisen nagedacht worden over door welke motieven iemand wordt gedreven om op een bepaalde baan te reageren. Daarbij spelen altijd twee motieven een rol namelijk de keuze voor een bepaald vak en de keuze voor een bepaald type organisatie. Uit mijn interviews vroeger voor de BKK Beroepskeuzekrant bleek met regelmaat dat werkgevers dit volledig verkeerd inschatten. Men dacht dat een elektromonteur per definitie koos voor dit vak vanwege de interesse voor techniek maar in de gesprekken met storingsmonteurs van een stroomleverancier bleek dat de meeste jongeren vooral aangetrokken werden door de combinatie van techniek én het informele contact met de klanten waar men over de vloer kwam. In de communicatiestrategie kwam dat echter nergens naar voren. En dat terwijl ze een belangrijk visitekaartje zijn van het bedrijf en daarmee meer waarde creëren dan welke advertentie ooit kan doen.

Vandaag schreef Annemarie Stel van Wervingsvisie.nl over de vraag of sollicitatieprocedures eenvoudiger zouden moeten waarbij een sollicitant met maar één druk op de knop een sollicitatie af kon ronden. Voor sommige functies is dat misschien een mogelijkheid maar dan trek je je als organisatie niet veel aan van de waarde die mensen hebben. Prima misschien voor medewerkers aan de lopende band of de snelle werving van vijftig meisjes om folders uit te delen maar volledig ongeschikt als je als recruiter verder wilt kijken dan een CV lang is. Je bent tenslotte op zoek naar een bestendige relatie en je geliefde kies je nu eenmaal ook niet alleen maar op basis van de twintig meerkeuzevragen die hij of zij op een datingsite gaf. Waarom zou je dat dan wel doen als je voor een aantal jaar een bestendige relatie met een werknemer aan wilt gaan?

Uiteindelijk gaat het er in elke werving om dat je nu net die ene kandidaat weet te vinden die de maximale hoeveelheid waarde voor je heeft maar die zich binnen de organisatie ook gelukkig en van waarde gaat voelen. Zo bouw je aan een langdurige relatie die zelfs langer kan duren dan het feitelijke dienstverband.

Category: Marketing | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.