Vissen met hetzelfde wurmpje

auteur: Mark Nieuwenhuizen
June 2, 2011

Het woord businessmodel klinkt voor veel zelfstandig professionals als iets engs waar ze voor weg moeten blijven. Het is echter niet meer als een gedegen onderzoek met welke hengel, welk haakje en met wat voor een soort aas je in een bepaalde vijver vist om de gewenste vis boven water te halen.

Wanneer ik ondernemers vraag of ze precies weten wat hun businessmodel is, krijg ik in veel gevallen een positieve knik en beginnen ze te vertellen wat ze doen, wat ze verkopen of wat ze maken. Heel vaak is dat onder te brengen onder een steekwoord wat zo in de inhoudsopgave van de Gouden Gids past. Ik heb een drukkerij, vertellen ze dan of ze zijn bedrijfsadviseur. Mijn volgende vraag aan hen is dan waarom ik voor dat doel bij hem of haar moet zijn en niet bij het bedrijf wat boven of onder ze staat op de gele pagina’s. Het is dan verbazingwekkend hoeveel ondernemers dan eigenlijk met hun mond vol tanden staan of mompelen dat ze beter of goedkoper zijn.

Onder mijn klantenkring zijn veel coaches en trainers te vinden die het in deze markt moeilijk vinden om zich te onderscheiden. Meestal blijkt dat ze min of meer bij toeval in dit vak terecht zijn gekomen, met twee of drie cliënten zijn begonnen en dit vervolgens via mond op mond reclame verder uit wisten te bouwen. De groei in het aantal consumenten dat open staat voor coaching en al helemaal het aantal werkgevers dat dit financieel ondersteunt, begint echter af te vlakken en zelfs terug te lopen. Men probeert dit meestal te ondervangen door meer aan marketingcommunicatie via sociale media te doen en workshops en trainingen te volgen om zogenaamd meer focus en klanten te krijgen. De stijgende lijn van destijds is echter vaak moeilijk terug te vinden. Dat is niet vreemd wat al die concurrentes volgden namelijk exact dezelfde workshops en trainingen en men blijft samen in dezelfde, krimpende vijver vissen met het standaard haakje. En allemaal met hetzelfde wurmpje als aas.

 

In de vijver voor coaching zijn steeds minder vissen te vinden die met een generiek haakje zijn te vangen. Daarom voorspel ik ook dat ruim een derde van de coaches en trainers er de komende tijd de brui aan gaat geven. Dat deel, dat toch al niet heel erg professioneel met zijn of haar vak als ondernemer bezig was, zal er simpelweg mee ophouden en weer fulltime moeder worden of een andere parttime baan zoeken. Een deel zal trachten zo lang mogelijk het hoofd boven water te houden maar de ondernemers met voor dit segment de beste kans van slagen, zijn de coaches die hun huidige businessmodel even los durven te laten en op zoek gaan naar waar werkelijk hun waarde ligt en welke klantsegmenten ze daarbij aan kunnen boren.

Niet zelden laat ik mijn klanten ontdekken dat hun waardetoevoeging helemaal niet bij het coachingstraject zelf ligt maar in het onderliggende proces dat ze bij hun cliënten ondersteunen. Dat lijkt voor de hand liggend maar men zit vaak zo vastgeroest in de identiteit van het coachzijn dat het werkelijke doel al lang geleden uit het oog is verloren. Voor wie zich nu afvraagt of er misschien een ander businessmodel te vinden is rond zijn of haar eigen praktijk, heb ik een simpele oefening. Schrijf eens in één zin op wat je doet maar verbied jezelf de werkwoorden helpen, coachen, ondersteunen of een ander direct synoniem te gebruiken. Lukt je dit goed met een helder omschreven en redelijk unieke doelgroep en een daarbij passend probleem dat je voor dit klantsegment oplost, dan kan je nog wel een tijdje voort op het huidige businessmodel.

Wie op deze manier ontdekt dat het lastig wordt om nu een lopende zin te vormen heeft een probleem want dan is de kans groot dat je tot de coaches en trainers behoort die de komende tijd het veld moet gaan ruimen. Heb je echter toch een helder omschreven doelgroep of een specifiek probleem dat je op kan lossen, dan gloort er hoop aan de horizon. Het betekent namelijk dat je voor een meer duurzaam businessmodel ‘slechts’ op zoek hoeft naar een nieuw werkwoord om de volzin weer fris en compleet te krijgen.

Deze zoektocht kan je alleen volbrengen of met de hulp van vrienden, familie en collega’s. Dat werkt in sommige gevallen prima maar ik heb ook ontdekt dat het vinden van een nieuw businessmodel vraagt om de blik van een buitenstaander die er niet om maalt aardig gevonden te worden en die waar nodig eerst even alle puzzelstukjes flink door elkaar schopt om van daar uit samen opnieuw op te bouwen. Als je dat laatste aandurft – en ik beschouw al mijn klanten op dit vlak als moedige helden – wil ik je graag een vrijblijvend voorstel doen om samen te kijken wat de mogelijkheden zijn op weg naar een veranderend duurzaam businessmodel. Blader eens door www.marknieuwenhuizen.nl en maak in ieder geval eens een afspraak om kennis te maken.

 

Lees ook: Het verschil tussen marketing en marketingcommunicatie

{jcomments on}

Category: Marketing | RSS 2.0 | Give a Comment | trackback

No Comments

Leave a Reply