Hoog, kijk omhoog

auteur: Mark Nieuwenhuizen
June 20, 2012

Een deel van de mensen die bij mij aan tafel komen praten over hun businessmodel of over hun persoonlijke model, hebben ergens het label ‘hoog’ voor staan. Ze zijn hoog-intelligent, hoog-sensitief of hoog-begaafd en hebben vooral geprobeerd daar zo weinig mogelijk last van te hebben. Voor sommigen is het een excuus om alleen met andere ‘hogen’ te willen werken of ze proberen het zo veel mogelijk te camoufleren. Beiden zijn naar mijn mening het verkeerde uitgangspunt.

Hoog betekent uiteindelijk niets meer dan dat iets beter is ontwikkeld dan bij de grosso modo van de mensen. Gelukkig is de monteur die aan mijn auto sleutelt hoogbegaafd in de techniek net als dat ik wel erg blij ben dat iemand als Jony Ive van Apple hoogbegaafd is in zijn ontwerptalenten. En zo kan ik er nog wel een paar noemen want het is maar goed dat er mensen zijn die in een bepaald gebied boven het maaiveld uitsteken. Helaas is dat nu net iets wat wij in Nederland niet altijd als positief ervaren. Dat is jammer want de meeste mensen hebben wel een hogere, natuurlijke begaafdheid in het één of ander. Er is ze echter al jong geleerd dat te onderdrukken om toch vooral bij de groep te horen.

Mijn werk bestaat dan ook voor een groot deel uit het weer naar boven halen waar je op een natuurlijke manier hoogbegaafd of hooggevoelig in bent. Deze unieke kwaliteit is namelijk de basis van elk goed en duurzaam businessmodel net als dat mijn monteur een goede boterham verdient aan zijn technische hoogbegaafdheid en ik regelmatig de hoogsensitiviteit van anderen gebruik om me te laten adviseren. In dat ‘hoge’ zijn mensen namelijk volledig in hun element en generen zij moeiteloos hun maximale toegevoegde waarde bovenop wat ze letterlijk doen.

Enkele voorbeelden uit mijn eigen praktijk van de afgelopen week: iemand die hooggevoelig is voor de sfeer in ruimtes, iemand die hoogbegaafd is in het overtuigen dat een risicovol product bij een retailer past, iemand die hooggevoelig is voor de behoeftes en kracht binnen het eco-systeem van een team, iemand die hoogbegaafd is in het ontdekken wat het achterliggende probleem bij een praktische uitdaging is of iemand die hooggevoelig is voor verborgen persoonlijke identiteiten. Eigenlijk heeft er in de afgelopen maanden vrijwel niemand bij mij aan tafel gezeten die niet ergens een bijzondere gave had die heel praktisch in een persoonlijk of zakelijk model kan worden ingezet. Zelf waren ze zich daar niet van bewust, ervoeren het als last of konden het geen plaats geven. Ze wisten alleen dat ze niet het beste uit zichzelf en/of hun bedrijf haalden.

Gelukkig ben ik helemaal in mijn element omdat ik nou net hooggevoelig ben in het opmerken van de maximale potentie bij iemand en heel begaafd ben in het bedenken en elimineren van praktische vormen totdat die ene goede toepassing overblijft.

Weet je nog niet waar jij nou precies ‘hoog-puntjepuntje’ in bent en heb je het gevoel dat je steeds maar niet het maximale uit jezelf haalt, blader dan eens door het magazine op www.marknieuwenhuizen.nl, kijk of mijn manier van werken je aanspreekt en maak een afspraak. Al is het alleen maar om tijdens een kop koffie of thee te horen of je wel genoeg omhoog naar jezelf kijkt.

Category: Marketing | RSS 2.0 | Give a Comment | trackback

No Comments

Leave a Reply