Winkel wint van app.

auteur: Mark Nieuwenhuizen
June 16, 2012

Onlangs verscheen er in de Layar-app de mogelijkheid om een boek met een iPhone te fotograferen. De app herkent de cover en sluist je direct door naar de bijpassende pagina van bol.com. Handig om bij vrienden even een boek of video uit de kast de halen om voor jezelf te bestellen maar mogelijk een volgende nekslag voor de fysieke boekwinkel, zo stelde ik mij voor.

Wie deze columns vaker leest, weet dat ik al vaker heb geschreven over het gebrek aan een link tussen de boekhandel waar ook ik graag struin en de digitale mogelijkheden van bijvoorbeeld een ebook. De combinatie Layar en bol.com lijken hierop een antwoord te hebben dat de plaatselijke boekhandel nog meer kan schaden. Gisteren zag ik echter dat dit niet het geval hoeft te zijn.

Met haar marketinguitingen geeft de digitale boekenretailer de lezer het idee dat boeken bij hen per definitie goedkoper zijn. Mede dankzij de vaste boekenprijs is dit in veel gevallen echter niet het geval. De consument heeft dat echter vaak niet door en denkt dat het gewenste boek per definitie goedkoper is dan in de winkel. Die veronderstelling levert bol.com vaak het voordeel van de twijfel van de consument. Het ziet een boek in de winkel, bladert het door en bestelt het boek thuis online.

Toen ik gisteravond in de plaatselijke boekhandel rondliep, was er een digitale voorloper die wat stiekum zijn iPhone pakte en een boekcover fotografeerde met de Layar-app. Binnen enkele seconden toonde het schermpje de bijpassende pagina op de bestelsite maar tot een bestelling kwam het niet.

Anders dan de klant verwachtte, bleek het boek in de winkel exact dezelfde prijs te hebben bij bol.com. De telefoon ging dan ook uit, terug in de binnenzak en de man liep met het boek richting de kassa waar de dame het in mooi cadeaupapier inpakte. Het was vandaag 1-0 voor de boekwinkel.

Tags: , , , , ,

Category: Marketing | RSS 2.0 | Give a Comment | trackback

No Comments

Leave a Reply