Betalen voor content

auteur: Mark Nieuwenhuizen
May 1, 2012

Natuurlijk, het is gevaarlijk om je eigen gebruik als graadmeter voor een ontwikkeling te gebruiken. Toch hebben de afgelopen jaren, vanaf het moment dat men mij voor gek verklaarde met het gebruik van email, bewezen dat op een aantal vlakken mijn gebruik een goede graadmeter van digitale ontwikkelingen is.

Recent schreef ik hier al een aantal stukken over de noodzaak van professionele curators en de terugkeer van abonnementen op tijdschriften in mijn dagelijks leven. Hoewel het natuurlijk nog te vroeg is om er definitieve conclusies aan te verbinden, wil ik vast wat van mijn eigen resultaten delen.
In 2004 werd ik door een aantal mensen voor gek verklaard dat ik met de komst van de iTunes Store in Nederland begon met het betalen voor te downloaden muziek. Een groot deel van het repertoire was tenslotte gratis online beschikbaar dus waarom zou je er geld voor neertellen als je er niet tenminste een mooi hoesje bij krijgt. De belangrijkste reden voor het vrijwel stoppen van het illegaal downloaden was het gemak en de kwaliteit. Met een download zocht je soms uren naar een bestand dat niet met de laagste bitrate online was gezet en vaak moest je er nog zelfs de juiste gegevens bij zoeken. Zoals Steve Jobs al eerder betoogde, je betaalt maar voor een deel voor de content maar vooral voor het gemak.

Ik heb voor de grap in de afgelopen week eens bijgehouden hoeveel tijd ik heb besteed aan het lezen van verschillende soorten content. Het is de eerste keer dat ik dit doe, dus ik heb nog geen echt vergelijkingsmateriaal maar ik weet wel dat ik een jaar geleden vrijwel geen content las waar ik voor had betaald. Vrijwel alles wat ik las kwam van vrij toegankelijke webpagina’s en maar een enkele keer kocht ik in het weekeinde een krant of een tijdschrift. Als ik het ruim reken, schat ik dat ik voor hoogstens tien procent van de content die ik las ook echt betaalde.

In de afgelopen week zag het plaatje er zo uit.

23%     Nieuwssites
19%     User linked content
12%     User generated content

12%     Tijdschrift apps betaald
18%     Kranten apps betaald
12%     Ebooks iPad
04%    Boeken papier (geleend)

Van nog geen 10% betaalde en gelezen content is het percentage in tijd opgelopen naar 42%. Daar moet wel bij worden vermeld dat in de afgelopen week veel mei-nummers uitkwamen dus de komende week zal het aantal minuten voor de tijdschrift-apps waarschijnlijk afnemen. De kranten-apps zijn met het Financieele Dagblad en af en toe een NRC en Volkskrant uit Nederland maar de tijdschriften komen zonder uitzondering uit de VS. Er stonden eerder wel Nederlandstalige magazines op mijn iPad maar die waren via de AKO-app in PDF en dat formaat gaat me voor dit doel steeds meer irriteren.

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Category: Marketing | RSS 2.0 | Give a Comment | trackback

No Comments

Leave a Reply