Managen is geen leiden

auteur: Mark Nieuwenhuizen
May 12, 2011

‘Managers blokkeren verandering in bedrijven’, concludeert Arend Ardon in zijn onderzoek Moving Moments en het daarop gebaseerde boek Doorbreek de cirkel. Dat is niet gek want simpel vertaalt betekent managen niet meer dan beheren en een goede beheerder neemt zelden de risico’s die nodig zijn voor innovatie.

Volgens Ardon proberen managers te veel ‘in control’ te blijven waardoor veranderprocessen stranden in overleg en procedures. In mijn jaren als zakelijk georiënteerd freelance journalist was er niets zo erg als opgescheept te worden met het middle management. Vaak zaten ze met samengeknepen billen aan de andere kant van de tafel uit angst iets verkeerds te zeggen. Wat ze vooral deden was de loftrompet over zichzelf en hun afdeling te blazen. Het was ook precies dit middenkader dat een stuk tenminste drie keer ter correctie wilden zien en die vaak weinig van de originele tekst overlieten.


Hoe anders waren de interviews met CEO’s of andere leden van raden van bestuur of commisarissen. Nadat we samen hadden vastgesteld waar de eventuele buitengrenzen van een interview lagen, volgde een ontspannen gesprek dat meer weg had van een conversatie dan een eenzijdig vraaggesprek. De afdeling Communicatie wilde wel inzage maar ik heb meerdere malen meegemaakt dat de CEO of CIO in kwestie zijn managers terug floot. Waar een uitspraak misschien controversieel leek, was deze namelijk meestal bewust geuit door de leider in kwestie.

 

Loop voor de grap eens de titels bij managementboek.nl of de zakelijke pagina’s van bol.com na. Een wonderbaarlijk groot gedeelte van de bestsellerboeken is gericht op managers en belooft ze leiderscapaciteiten. Uitgevers en schrijvers verdienen wereldwijd miljoenen aan de manager die ooit hoopt een echte leider te worden. Het is echter meestal weggegooid geld en zonde van de tijd. Het grootste deel van de managers heeft helemaal niet de persoonlijke kwaliteiten of zelf maar de echte aandrang om ooit echt leiding te nemen en binnen of buiten de organisatie te gaan ondernemen. Ze willen helemaal niet leiden maar eigenlijk vooral de baas spelen.

“Ik verkoop managers een droom,” bekende een managementtrainer en schrijver van boeken mij ooit. “Ik geef mijn lezers een reden om elke dag in dezelfde file te staan maar in feite worden ze hoogstens chef met wat meer mensen onder zich en een enkeling zal het misschien schoppen tot opperchef in een organisatie met een sterke moedermaatschappij of met streng controlerende aandeelhouders. Een authentieke leider zal mijn boek waarschijnlijk niet eens ter hand nemen.”

Het is een belangrijke reden dat ik ook maar zelden clienten aanneem die vanuit een managementpositie willen ondernemen. Veel zijn er simpelweg niet uit het juiste hout gesneden om het proces van vallen en opstaan te overleven dat nu eenmaal bij innovatief ondernemen hoort. Ze doen het misschien goed als assurantiekantoor of als zij zichzelf verhuren in dezelfde functie als waar ze vandaan komen. In veel gevallen denken ze dat hun kennis van sales en hun in de vorige werkkring opgebouwd netwerk voldoende zal zijn om een vliegende start te maken. Helaas betekent dit ook dat ze in hun eigen vertrouwde vijver blijven vissen en suggesties voor een onderscheidende marktvisie worden door deze ex-managers vaak snel afgeschoten. Ik kan ze dat gedrag natuurlijk ook niet echt kwalijk nemen. Het feit dat ze ooit goedbetaalde en gewaardeerde managers waren geeft tenslotte vooral aan dat ze goed zijn in het op de winkel passen. Dat is een eigenschap die echter slecht bij innovatief ondernemen past.

{jcomments on}

Category: Marketing | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.