Vrouwen en parttime ondernemen

auteur: Mark Nieuwenhuizen
May 3, 2011

Onlangs ontstond er in mijn tijdlijn van Twitter een discussie naar aanleiding van een online column van Jerry Helmers bij De Telegraaf. Deze ZZP’er stelt in zijn betoog dat er té veel vrouwen zijn die parttime werken en daardoor eigenlijk niet als ondernemer gekwalificeerd mogen worden.

Nu is de hele column nogal denigrerend tegenover met name werkende moeders maar Helmers die tevens een ZZP-clubje heeft opgericht, laat hier mooi zien wat er mis is met het businessmodel van veel kleine ondernemers. Jerry is typisch een uitloper van de oude economie die is gebaseerd op het industriële proces. Hij is een ouderwetse Hollandse ondernemer die alles ondergeschikt maakt aan de inflexibiliteit van het draaien van productie. Wanneer de lopende band niet gevuld kan worden met, in zijn geval ZZP’ers in de communicatie, valt zijn productiesysteem stil en klaagt de klant.


In een modern businessmodel is er een evenwicht tussen de behoeftes van klanten en de manier van vervullen door de ondernemer. Het combineren van werk en zorg voor kinderen of ouders kan dan centraal staan maar ik ken genoeg succesvolle ondernemers die een balans maken tussen werken en ontspannen door bewust maar een beperkt aantal uren te draaien. Zij kiezen er voor om niches op te zoeken met hoge uurtarieven zodat ze met de helft van de tijd een meer dan bovenmodaal inkomen verwerven. Andere ondernemers die ik heb gesteund in het vinden van een nieuw marktmodel zetten hun diensten om in verkoopbare producten die ook omzet genereren als ze ziek zijn, voor ouders zorgen of een weekje op de ski’s staan. Zij hebben er allemaal voor gezorgd dat ze minder afhankelijk zijn van het gebruikelijke uurtje-factuurtje van de verhuur van hun persoontje.

 

In feite is iedere zelfstandig professional een parttimer want de wet staat niet toe dat we ons op één klant richten. Daarnaast wil een gezonde ondernemer nooit afhankelijk zijn van één of een zeer beperkt groepje klanten want bij een faillissement van één partij, kan het gros van de omzet wegvallen. Dat heb ik zelf als freelance journalist ooit meegemaakt toen bij mijn grootste klant een hoofdredacteur werd vervangen die vervolgens de bezem door het bestand haalde en vooral de mensen met een laag woordtarief in ging huren. Van de ene op de andere dag ging ruim veertig procent van mijn omzet in rook op. Een wijze les in beter parttimen.

Een zelfstandig professional zal dus altijd zijn aandacht verdelen onder meerdere klanten. Soms zal een bepaalde klant dan ook even moeten wijken voor de aandacht voor een andere klant. Wie heeft gewerkt aan de klantrelatie én goed werk levert zal vrijwel altijd begrip vinden. Daarbij maakt het de klant niets uit of dat tijdslot nu wordt gevuld door een andere cliënt of voor de aandacht aan het gezin. Wie klanten heeft die daar wél mopperend tegenover staan, heeft per definitie een verkeerd en vaak ouderwets businessmodel dat nog is gebaseerd op het voortrazen van de lopende band die maar zo veel mogelijk goedkope producten aflevert.

Overigens ging de discussie op Twitter vooral over de vraag of vrouwen ballen moesten hebben. Ik ben zowel zakelijk als privé een liefhebber van sterke vrouwen maar een vrouw met ballen is in beide gevallen niet aantrekkelijk. Liever kies ik voor partnerships met vrouwen die hun eigen feminiene kracht aanspreken in plaats van mannen na te bootsen. Maar die discussie vraagt om een andere column.

ps. Zelf heb ik geen kinderen maar de zorg voor mijn ouders neemt steeds meer tijd in beslag. Dat is soms lastig maar iets waar meer ondernemers en werknemers rekening mee moeten gaan houden. Nu de kosten voor de zorg voor ouderen steeds meer toe gaat nemen, is het mijn overtuiging dat over een jaar of tien een groot deel van de dagelijkse zorg voor onze ouders op onze schouders komt te liggen.

{jcomments on}

Category: Marketing | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.