Professionals blijven noodzakelijk

auteur: Mark Nieuwenhuizen
March 16, 2012

In de afgelopen maanden ontdek ik een verandering in mijn eigen media-consumptie ten opzichte van een jaar geleden. Hoewel nu vrijwel alles digitaal is geworden en ik kranten en tijdschriften lees op de iPad en dit ook bijna mijn primaire tv-scherm is geworden met apps als van de BBC, val ik wél steeds vaker terug op content van professionele uitgevers en journalisten.

Net als velen met mij, was ik een jaar geleden laaiend enthousiast over initiatieven als Flipboard dat RSS-feeds en linkjes van mijn Twitter- en Facebookvrienden omzette naar een magazine-achtig en uniform formaat. Inmiddels tik ik Flipboard of concurrent Zite nog wel dagelijks aan, maar bekijk dan vooral mijn eigen RSS-feeds en content van professionals. Wat er op Twitter en Facebook voorbij komt, heb ik of al eerder gelezen of heeft vooral een amusementswaarde. Het zijn vooral media om in contact te staan en te blijven met personen of als nieuwsbron bij calamiteiten.
De kiosk van Apple
Met de komst van de kiosk op de iPad én het feit dat steeds meer internationale tijdschriften en kranten proberen een goede digitale versie te maken, merk ik dat ik steeds meer officiële tijdschriften lees. Een magazine als Inc. dat vertelt over innovatieve bedrijven kocht ik vroeger alleen als ik op Schiphol was of in Amsterdam langs een goed gesorteerde boekhandel liep. Een printabonnement was misschien wel handiger geweest maar daar was de prijs dan vaak net weer te hoog voor. In de digitale kiosk van Apple is het echter zo veel gebruiksvriendelijk om van achter de keukentafel eens een los tijdschrift te kopen maar ook om een abonnement te nemen voor een prijs die mij een goed gevoel geeft.

Tabletvriendelijk
Er is overigens nog wel een hoop af te dingen op de kwaliteit van veel digitale producties. Het is duidelijk dat de uitgeverswereld nog steeds niet helemaal in de vingers heeft wat nou het beste format is. Kranten als het Financiële Dagblad of De Volkskrant blijft nog voor een groot gedeelte hangen in de krantenopmaak en doet zo te zien nog weinig moeite om de bestaande content in een tabletvriendelijk formaat te brengen en dat geldt eigenlijk voor de meeste kranten. Bij tijdschriftredacties zie je dat er wel beter is nagedacht maar ook hier moet de juiste vorm nog worden gevonden en heb ik regelmatig het zelfde gevoel als toen ik in de eerste dagen van het worldwide web rondsurfde. Het potentieel is geweldig maar er moet nog héél wat gebeuren voordat het nieuwe medium echt volwassen is.

Toen ik een paar jaar geleden Andrew Keen interviewde, die zich verzette tegen het verheerlijken van burgerjournalistiek, zat ik toch net iets meer op de lijn van zijn opponent Jeff Jarvis dat iedereen in potentie een contentproducent is. Technisch gezien heeft deze laatste ook gelijk gekregen want het produceren van een professioneel uitziende website of ebook is nog nooit zo gemakkelijk geweest als vandaag de dag. In de content-overload die dit met zich meebrengt, zoek ik echter steeds vaker naar professionals die een zo goed mogelijk bij mij passende selectie maken.

Om die reden denk ik ook dat het goed is dat de stekker uit De Pers is getrokken maar dat er juist nu perfecte kansen liggen om de kwaliteit van de redactie weer nieuw leven in te blazen. Wat mij betreft online en op de tablet met niet alleen een ander verdienmodel maar vooral met een frisse blik op wat de lezer waar de moderne lezer nu precies behoefte aan heeft.

Tags: , , , , ,

Category: Communicatie, Marketing | RSS 2.0 | Give a Comment | trackback

No Comments

Leave a Reply