Groot verschil marketingcommunicatie en marketing

auteur: Mark Nieuwenhuizen
April 28, 2011

Tijdens mijn eerste lessen economie op de middelbare school hadden we het al snel over de marketingmix met de vijf P’s. Tegenwoordig lijkt marketing in de volksmond vooral over promotie te gaan.

Het verschil tussen marketing en marketingcommunicatie is in de afgelopen twintig jaar enorm vervaagd en helaas is dit niet alleen een semantische verwarring. In mijn werk met klanten ontdek ik dat deze Babylonische spraakverwarring een enorm negatief effect heeft op hun bedrijfsvoering en dan vooral waar het gaat om het opzetten van nieuwe organisaties, het bedenken van producten en diensten of het profileren in de markt. Terwijl de P’s van product, plaats en prijs nog volledig in de steigers staan, is men al vollop bezig webteksten te schrijven, er social media bij te halen of zich druk te maken over SEO. Kortom, ze spannen het paard achter de wagen en komen  vervolgens in de problemen omdat vraagstellingen in een ander kwadraat van de marketing worden gesteld dan waar het thuishoort.

 

Bij verschillende ZZP’ers zie ik dat ze zand in de ogen gestrooid is in allerlei op Amerikaanse leest geschoeide workshops, cursussen en zakelijke zelfhulpboeken terwijl bij de wat grotere ondernemingen het MBA-denken van managers en directie de grote boosdoener is. Dat deze tactiek in de afgelopen paar decennia ook prima werkte had echter alles te maken met markten die alleen maar aan het groeien waren. Zelfs het advies om voor elk salesgesprek de horlepiep te dansen, had destijds aanhang kunnen krijgen omdat het in een groeimarkt nu eenmaal makkelijk is iets te verkopen. Dat wil dus niet zeggen dat de horlepiep daar ook maar iets mee te maken had.

In diezelfde eerste lessen economie legde de leraar al uit dat als er veel vraag is, de kwaliteit er minder toe gaat doen. Je raakte je spullen tenslotte toch wel kwijt aan een gretige massa, hield hij ons voor. Nu de groei veel moeilijker is te behalen, moeten steeds meer ondernemers vissen in dezelfde vijver en wordt de spoeling van klanten dun. Harder schreeuwen dan de concurrentie of eerder via Google gevonden worden, heeft dan nog maar een beperkt effect.

Voor zowel de professionele zelfstandige als de MKB-ondernemer is het dus zaak om zich te onderscheiden van de rest en dat betekent dat we weer terug naar de tekentafel moeten. Er moeten nieuwe klantsegmenten worden gevonden of het product- of dienstenpakket moet opnieuw worden ontwikkeld; allemaal zaken die onder de vier, zes of acht P’s van de marketingmix vallen maar waar marketingcommunicatie niet voorop dient te lopen.

{jcomments on}

Category: Marketing | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.