Het risico van de verslavingscyclus

auteur: Mark Nieuwenhuizen
February 9, 2012

“A’s ik later groot ben”, lokte bij mijn vader vroeger al de opmerking uit: “As is verbrande turf!”. Wat hij daarmee bedoelde, is dat je niet moet wachten totdat aan alle voorwaarden is voldaan voordat je van start gaat. Het is tevens het mantra van veel verslavingen dat áls ik nog een glas volschenk, die ene auto koop of dat bijzondere vriendje heb, dat dán alles beter zal gaan.

Deze als-dan mantra zie ik ook terug bij veel kleine ondernemingen en zelfstandig professionals. Dat is te begrijpen want niets menselijks is hun als éénpitter vreemd. In tegendeel juist, want hun persoonlijkheid is in de onderneming tenslotte hun belangrijkste gereedschap. Gelukkig gaat hier deze verslaving niet over oppeppende of verdovende middelen maar over iets onschuldigs als kennis en vaardigheden. Je zal er dan ook je kinderen of partner in de meeste gevallen weinig schade mee berokkenen.
Gevaar
Als je deze cursus volgt, dan verdien je gemakkelijk een miljoen. Als je dit seminar volgt, dan hou je zeeën van tijd over, als, als, als. Er is natuurlijk helemaal niets mis met het opdoen van kennis en vaardigheden. Ze zijn nodig om je als mens en als ondernemer verder te ontwikkelen. Het gevaar schuilt er in dat het een verslaving kan worden die noodzakelijke veranderingen tegenhoudt. Het risico zit ‘m dan ook niet in de workshop, het seminar of het ebook zelf maar in de woordjes als en dan.

Persoonlijke fout
Een vraag die jij jezelf kan stellen, is of de laatste keer dat je een seminar of workshop bezocht, je ook daadwerkelijk dichter bij je doel bent gekomen. In de praktijk kom ik er naar enig doorvragen vaak achter dat deze vraag negatief wordt beantwoord en dat daar vaak schoorvoetend achteraan komt dat ze het dan blijkbaar nog niet helemaal goed begrepen hebben. Ze leggen het uitblijven van vooruitgang uit als een persoonlijke fout die om nóg een vervolgcursus vraagt zodat ze het wél gaan snappen. Voor je het weet belandt je dan in een verslavingscyclus.

Oud vehikel
Het probleem ligt in veel gevallen niet aan de zogenaamde slimheid van de ondernemer en ook meestal niet aan de cursus of workshop maar in het toepassingsgebied. Men haalt kennis en vaardigheden in huis maar gebruikt een verouderd businessmodel om daar vervolgens iets mee te doen. Vergelijk het maar met de nieuwste onderdelen op een aftandse auto en hypermoderne brandstofsystemen gebruiken in een dertig jaar oude, versleten motor. Er is niets mis met de onderdelen of de brandstof maar op een oud vehikel komen ze nu eenmaal niet volledig tot hun recht. Voor een hoop aangeleerde vaardigheden geldt precies hetzelfde; ze krijgen pas hun echte waarde wanneer ze gebruikt worden in een modern businessmodel.

Geen kennisoverdracht
Ik hoor je denken, geldt dat dan niet voor één-op-één sessies waar je aan een businessmodel werkt? Natuurlijk, ook daar schuilt een zeker risico en ik heb in het verleden wel klanten gehad die daarna vrolijk op de oude voet verder gingen na een nieuw regeltje onder het kopje Cursussen en Workshops aan hun CV te hebben toegevoegd. Je probeert de ‘verslaafden’ eruit te filteren door onder andere een afwijkende website te bouwen maar helemaal voorkomen, kan ik het ook weer niet. Het grote verschil zit echter in het feit dat de overdracht van kennis en vaardigheden maar een zeer beperkt deel uitmaakt van wat ik doe. Ik geef daarom géén cursussen Business Model Canvas of workshops Design Thinking. In kennisoverdracht of training om zelf met een businessmodel aan de slag te gaan ligt namelijk niet mijn echte toegevoegde waarde. Dat moet je ook helemaal niet willen net als dat je van een automonteur verwacht dat hij onder de auto duikt en het probleem oplost en je geen cursus Autotechniek of andere workshops aansmeert. Die zijn namelijk pas interessant als sleutelen aan auto’s een hobby is of je er zelf je vak van wilt maken.

Waar je mij voor betaald, is het bedenken en ontwerpen van een oplossing om het bedrijf op een nieuwe manier voort te zetten of om een nieuwe visie te ontwikkelen waarmee je als professional een nieuwe weg inslaat. Ik haal je uit de verslavingscyclus van de als-dan mantra en ga samen met je aan het werk om dat concept ook daadwerkelijk vorm te geven zodat er weer groei ontstaat. Dan blijken gelukkig veel van de eerder aangeleerde vaardigheden en kennis wél weer van pas te komen.

Tags: , , , , , ,

Category: Marketing | RSS 2.0 | Give a Comment | trackback

No Comments

Leave a Reply