Groot en klein

auteur: Mark Nieuwenhuizen
February 23, 2011

“Een nieuw businessmodel? Daar ben ik als eenpitter toch veel te klein voor”, hoor ik met enige regelmaat als ik met freelancers en ZZP’ers praat.

Wat ze daarbij voor het gemak maar even vergeten is dat elke ondernemer, hoe klein ook, met een businessmodel of een bedrijfsplan werkt. Het is tenslotte niet meer als de beschrijving welke klanten je bedient met welke producten en hoe je dit in de markt zet. Vaak is dit echter organisch geboren uit de ervaring en de contacten die je hebt en is er nooit echt serieus over nagedacht.

Paard
Toen ik mijzelf een jaar of twaalf geleden ging verhuren als freelance journalist voor ICT- en internetvakbladen stond ik daar ook niet echt bij stil. Ik had een jaartje ergens in dienst gewerkt en had mijzelf het metier aangeleerd. Ik kende dit vakgebied dat toen net in opkomst was en na een paar mailtjes kwamen de eerste opdrachten binnen. Als levenslange freelancer was dit de manier waarop ik het ondernemerschap bedreef. Als een cowboy stapte ik op mijn denkbeeldige paard op zoek naar werk en ging op elke ranch die mij werk aanbood aan de slag. Precies zoals ik eerder beschreef in het stuk Cowboys en Boeren dat ik hier eerder publiceerde.

Gelukzoekers
Veel zelfstandig professionals en freelancers zijn er net als ik op een natuurlijke manier ingerold en hebben nooit nagedacht over businessmodellen. Na een jaar of tien ontdekken ze dat ze meer willen als van klant naar klant en van opdracht naar opdracht hoppen. Het besef dat ze het op een andere manier aan moeten pakken komt vaak wanneer ze een belangrijke klant kwijt zijn geraakt of ontdekken dat de markt waar ze in actief zijn aan het volstromen is met nieuwe gelukszoekers. Sommigen verplaatsen hun focus enigszins en freelancen vrolijk verder maar een select gezelschap grijpt de kans aan om eens serieus na te denken over voor hun meer duurzame ondernemingsvormen.

Weinig
Het is vooral deze laatste groep die ik bijsta om aan de hand van hun wensen, kennis, netwerk en vaardigheden op zoek te gaan naar een nieuw businessmodel. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is dat we op zoek gaan naar nieuwe markten en van uurtje-factuurtje naar een inkomstenmodel veranderen dat minder afhankelijk is van hun persoonlijke uren. In de nieuwe opzet loopt de omzet gewoon door als ze een maand op vakantie gaan, ziek worden of er voor kiezen meer tijd in bijvoorbeeld de zorg voor het gezin te stoppen. Uitgaande van hun kwaliteiten zijn er namelijk altijd zogenaamde nichemarkten te vinden die ze met een dienst of ander concept kunnen vullen omdat juist zij als eenpitters een enorme flexibiliteit hebben en met weinig genoegen kunnen nemen.

Opveren
Zelfs wanneer ik die laatste regel schrijf, hoor ik mijn lezers al van hun stoel opveren en in de sputtermodus gaan. Weinig is niet het woord wat ze willen horen maar weinig en klein zijn vooral relatieve begrippen. Anderhalve ton omzet is voor een eenpitter allesbehalve weinig maar voor wie een paar man in dienst heeft maar net genoeg om de lonen van te betalen. Daarom is alles relatief en kan een kleine nichemarkt voor een zelfstandig professional op een plezierige manier een luxe leventje opleveren. Daarom is serieus werken aan een businessmodel juist voor een kleine ondernemer bijzonder interessant. Er liggen namelijk overal nichemarkten open die gemakkelijk in te nemen zijn en die waar gewenst, zelfs uit te bouwen zijn tot een ‘grote’ onderneming.

{jcomments on}

Tags: , , , , ,

Category: Marketing | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.