Van tweet naar concept

auteur: Mark Nieuwenhuizen
January 4, 2011

Net als een componist die spontaan een liedje in z’n hoofd krijgt als er een bijzonder meisje op straat loopt, vind ik op Twitter soms de mooiste ideeën. Deze werd me spontaan aangereikt door Mark van Norden die blijkbaar een probleem had.

“Puzzelen, puzzelen, puzzelen… En het gekke is dat de stukjes nooit compleet zijn”, twitterde hij blijkbaar uit wanhoop. Ieder ander mens met een visueel ingesteld brein ziet vervolgens misschien een tafel vol met puzzelstukjes en een zwetende puzzelaar. Dat van mij ziet gelijk een afgemaakte puzzel maar dan niet zoals je deze in de speelgoedwinkel tegen zal komen.

 

Traditioneel zijn puzzels altijd afgebakende rechthoeken. Het is al een eeuw geleden dat ik mijn laatste poging deed een puzzel te maken maar ik kan me herinneren dat je het liefste begon met het zoeken van de hoekstukjes en daarna de tafel afspeurde en alle stukjes met een rechte kan apart legde. Zo kon je eerst het frame opzetten waarna je met de binnenkant verder ging. Legpuzzels kwamen daarbij altijd in dozen en als deze af was gemaakt haalde je ‘m weer uit elkaar of plakte ‘m op een stuk board om vervolgens aan de muur te hangen. Net als een boek was het meestal een eenmalige ervaring.

Feuilleton
Om mijn manier van denken over marketing en businessmodellen te illustreren zal ik in deze column laten zien wat er na zo’n tweet op mijn netvlies verschijnt. De voltooide puzzel zoals ik deze zie heeft namelijk maar drie rechte lijnen als kaders in plaats van de gebruikelijke vier. De rechterkant van dit voltooide stukje legplezier is namelijk nog steeds open met de karakteristieke uitstulpinkjes en inhammetjes. In ene gaat de legpuzzel deel uitmaken van een serie of wordt het een feuilleton dat verzameld kan worden.

Uitvoerbaarheid
Een telefoontje naar een fanatiek puzzelaar leert me verder dat stukjes tegenwoordig behoorlijk klein kunnen zijn zonder dat de uitsteekseltjes afbreken, dit materiaal flexibel is en dat er matten met niet-permanente kleeflaag zijn waar je ze op kan plakken. Het is dus geen enkel probleem om het eerste deel van de puzzel te maken, op de mat te plakken en eventueel op te rollen tot de volgende uitgave. Aan de technische uitvoerbaarheid van dit concept hoeft dus niet te worden getwijfeld.

Dit biedt dus mogelijkheden als spaaractie voor bijvoorbeeld supermarkten die nu zakjes met plaatjes uitdelen. In zo’n zakje kan ook een deel van een voetbalelftal zitten waarna je alle spelers van de competitie bij elkaar kan puzzelen en deze onder het plafond kan hangen. Waar het in dit geval vooral om gaat, is dat legpuzzels deel uit kunnen maken van iets dat je kan verzamelen en kan uitruilen met anderen maar het is vooral een goede illustratie hoe ik met Mark Nieuwenhuizen marketing & communicatie zoek naar nieuwe mogelijkheden op basis van bestaande middelen en concepten.

Als het overigens gaat om spaaracties in het retailsegment, heb ik meerdere concepten klaarliggen. Neem contact met mij op om daar eens verder over te praten.

{jcomments on}

Category: Marketing | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.