Vrije jongens

auteur: Mark Nieuwenhuizen
October 30, 2010

In het Financieel Dagblad boog columnist Karen Romme zich onlangs over de wannabe’s die graag ondernemer willen worden. Volgens een recent onderzoek zou 65% van de werknemers eigenlijk veel liever ondernemer of ZZP-er zijn.

Het doet mij er aan denken dat ik een jaar of vijftien geleden een drukbezette freelance vormgever / DTP-er was. Menig man of vrouw op de studiovloer was jaloers op mijn status als ‘vrije jongen’.

 


Ik werkte regelmatig voor een bedrijf dat in deze vakgroep detacheerde en zij hadden een grote toestroom van ex-werknemers die ook wel voor zichzelf wilde beginnen. Hoewel ze vakmatig goed waren, koos meer dan de helft van deze beginnende freelancers binnen een paar maanden weer voor een vaste betrekking. Mij werd als ervaren freelancer gevraagd eens te kijken waar de verschillen zaten tussen hen die bleven en hen die snel vertrokken.

 

In gesprekken met een aantal van de mensen die weer kozen voor een baas bleek vooral dat ze zich verkeken hadden op de onzekerheid die het freelancen nu eenmaal met zich meebrengt. Hoewel ik redelijk druk bezet was en er tijden waren dat ik zonder problemen tachtig uur in de week had kunnen werken, waren er ook tijden dat het even minder was. Meestal was niet te voorspellen wanneer de rustige tijd zou aanbreken maar een paar keer per jaar was de markt slecht op elkaar afgestemd en liet de telefoon een weekje niets van zich horen. Voor mij waren dat momenten om even op adem te komen en als het mooi weer was vlug een tentje achter in de auto te gooien om een paar dagen naar de Ardennen te gaan. Andere ervaren freelancers besteedde tijd aan hun gezin of namen de tijd om te sleutelen aan hun oldtimer.

Van de Wannabe’s zoals Romme ze beschrijft, lag het grootste gedeelte de halve nacht wakker en controleerden drie keer per dag of de telefoon wel werkte. Waar wij schouderophalend genoten van vrije tijd, piekerde zij zich suf over hoe het nu verder moest. Ze stuurden provisorische mailings de deur uit en keken toch weer in de ruiten van de uitzend- en arbeidsbureaus om te zien of er nog een beschikbare vacature was. Dat ze binnen de korte tijd weer werden gebeld voor een klus en de uurtarieven gemakkelijk toestonden kleine buffers op te bouwen, kon hen uiteindelijk niet geruststellen. De eerste de beste werkgever met een aardig bod was dan ook hun reddende engel.

Een tweede onzekerheid die ik vond was het steeds maar weer naar nieuwe klanten gestuurd te worden. Ikzelf had er juist de grootste lol in om naar een nieuwe klant gestuurd te worden. Als vormgever verhuurde ik mijn lijf en zat dus bij mijn klanten tussen de andere werknemers. Het was dan de kunst om in een zo kort mogelijke tijd te weten te komen wie er belangrijk waren en wie de personen waren die jij met jouw aandacht het meest moest treffen. Een goede freelancer weet zich dan ook binnen een halve dag onmisbaar te maken en in het pand rond te lopen of hij of zij er al jaren werkt.

Dit aanpassingsvermogen is volgens mij aangeboren en ook terug te vinden in mensen die met gemak met een rugzak de wereld rondreizen. Zij vinden het leuk om steeds nieuwe dingen te zien en uitgedaagd te worden als ze een onbekend gerecht bestellen. Zij maken zonder problemen grapjes met de onbekende naast zich in het vliegtuig en gaan nooit twee keer naar dezelfde bestemming.

Niet voor niets boekt het gros van de Nederlanders liever een half jaar van tevoren dezelfde reis naar hetzelfde weer in hetzelfde hotel. Kijk ook naar de kijkcijferhits die laten zien dat een groot deel van de bevolking graag kijkt naar de zoveelste talentenjacht of soap. Deze mensen zitten niet te wachten avontuur en dat geldt ook voor de beroepskeuze die ze maken.

Dat meer dan de helft van de werknemers graag ondernemer of ZZP-er zou willen zijn, gaat er bij mij dan ook niet in. Ze worden misschien aangelokt door het idee dat er dan geen chef meer boven ze staat en dat ze meer vrijheid zouden hebben maar de keerzijde van de medaille is door deze mensen nooit onderzocht. Als deze 65% morgen daadwerkelijk voor zichzelf zou beginnen, dan garandeer ik dat zeker 60% nog voor de zomervakantie weer uitkijkt naar de maandelijkse salarisstrook.

Category: Marketing | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.