Gemiste kans

auteur: Mark Nieuwenhuizen
October 4, 2010

De keynotes van Steve Jobs van Apple zijn altijd om naar uit te kijken en het speciale event van 1 september was in dat opzicht geen uitzondering. Bijzonder was wel dat het na jaren weer eens geheel live werd uitgezonden waardoor je toch een beetje het gevoel meekrijgt dat je in de zaal hebt.

Eén van de onderdelen die werden getoond was iTunes 10 dat mee gaat liften op de behoefte van mensen om hun muziekkeuze te delen met vrienden. Apple noemt dat Ping wat op zich wel bijzonder is omdat die term vooral bekend is van het programmaatje op Blackberry en iPhone dat een soort gratis SMS-teksten verstuurd. Ping van Apple lijkt meer op Twitter met een stroom van berichten en aanbevelingen over muziek van de mensen die je volgt.


Nu sta ik er met Andersdenkers om bekend dat ik overal een nichemarkt zie en ik vind het een gemiste kans van Apple om geen Ping-streams in te bouwen waarvoor moet worden betaald. Iedereen roept wel dat alles op internet gratis moet zijn maar het model van de Appstore van Apple bewijst dat er juist met micropayments veel valt te verdienen. Inmiddels zijn er al een handvol miljonairs die met apps van nog geen euro hun fortuin vergaarden. Voor mediaprofessionals is dat een model om naar te kijken.

 

Het vinden van nieuwe muziek is er niet gemakkelijker op geworden nu de keuze zo veel groter is geworden dan de bekende CD-winkel van weleer. Vroeger vertrouwde ik daarom op de recensenten van het muziektijdschrift Oor. Aan de hand van hun keuzes liep ik vroeger met een lijstje naar de winkel om via hen muziek te ontdekken maar online is dat natuurlijk zo veel gemakkelijker geworden. Behalve dan dat ik haast geen recensies meer lees. Apple stelt dat je dat met Ping ook helemaal niet meer nodig hebt want jouw eigen netwerk draagt nieuwe suggesties aan.

Ping-streams binnen iTunes zijn in feite recensies van de mensen die ik kies om te volgen en deze zogenaamde user-generated content kan zeker waardevol zijn. Op Twitter werd ik vaker gewezen op een band of een film die de moeite waard is. Toch vertrouw ik meer op de professionele recensies die ik lees in de krant of vind op websites die worden gerund door journalisten. Anders dan misschien in mijn pubertijd, kies ik de mensen in mijn netwerk zelden op hun muzieksmaak.

Ik zou er dan ook geen enkel probleem mee hebben om me te abonneren op een betaalde Ping-stream van een voor mij betrouwbare recensent. Als ik voor een bedrag van een euro of vijf per jaar zijn of haar teksten kan lezen, links kan vinden naar muziek of andere informatie over de gerecenseerde film of muziek kan vinden, scheelt me dat uren zoeken op het internet. Voor dat luttele bedrag krijg ik toegesneden info vanaf de eerste rij, een getrainde mening en actuele suggesties. Aan de andere kant biedt dit de journalist of recensent een inkomensstroom zonder tussenkomst van enige uitgever.

Internet wordt wel gezien als het Armageddon voor professionals die van content leven. Goede content behoudt echter zijn waarde en met de juiste infrastructuur en nieuwe ideeën zijn er nieuwe markten te openen. Pings en podcasts binnen iTunes zijn een optie maar ik kan me ook voorstellen dat iemand een betaalde iPhone app creeërt die deze streams om weet te zetten in een informatiestroom waar mensen met plezier voor betalen. Ik zou dat zelf in ieder geval met alle liefde doen.

Category: Marketing | RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback from your own site.

No Comments

Comments are closed.